Søndag 21. januar 2018

Aftenpostens Facebook-protest

Aftenposten protesterer mot Facebook og Instagram med mote-guide. Her er ukens viktigste nyheter om sosiale medier og mediebransjen.

Aftenposten nekter å etterkomme Facebook-krav. Facebook krever at Aftenposten fjerner et dokumentarfoto fra Vietnamkrigen som viser en naken jente. Nei, sier Aftenpostens sjefredaktør Espen Egil Hansen, som henvender seg direkte til Facebook-sjef Mark Zuckerberg. Aftenposten bruker hele forsiden av papiravisen fredag på saken. Du kan lese hele Hansens brev til Zuckerberg her, og se Aftenpostens videobrev (på Facebook) her.

…og Norsk Redaktørforening oppfordrer til aksjon: På sine Facebook-sider oppfordrer foreningen alle til å dele Gunnar Stavrums lederartikkel med Vietnam-bildet. Stavrum ble blokkert fra Facebook i 24 timer etter å ha delt lederartikkelen sin.

…og: Sjeldent har det passet bedre å lese Ståle Lindblads kommentar om «Indignerte redaktører og prisbelønnede forfattere. På Facebook er de bare én av snart to milliarder brukere, og alle behandles likt».

Schibsted samler kreftene i felles produkt- og teknologiavdelinger. Konsernsjef i Schibsted Media Group, Rolv Erik Ryssdal, mener dette er et viktig skritt for å konkurrere med Facebook. Schibsted har publisert en skrytevideo på YouTube for å bygge opp om endringen, som også vekker internasjonal interesse.

Snapchat vil selge annonser for 1 milliard dollar i 2017. Estimatet kommer fra eMarketer. Mens Snapchat i år har 43 prosent av annonseomsetningen fra Discover-delen, vil annonser i Stories-delen overta som viktigste inntektskilde til neste år. I år vil Snapchat selge annonser for 366 millioner dollar (3 milliarder kroner).

…og kutter ‘Local stories’. 15 personer mister jobben i Snapchat-avdelingen som har satt sammen historier av hverdagshendelser og konserter. I stedet skal Snapchat fokusere på større arrangement (såkalte ‘live stories’).

Instagram med guide for mote-innhold. Instagram-rapporten ‘Feed Fashion’ (PDF) tar for seg hvordan moterelatert innhold best kan presenteres på plattformen. Social Media Today har oppsummert rapporten her.

Washington Post stenger mobil-utgaven. I stedet vil brukerne på mobil styres til den nye, lynkjappe web-appen. Denne versjonen er bygd på Googles Progressive Web Apps, og laster mobilsider på 80 millisekund (0,08 sekund). 70 prosent av trafikken til Washington Post kommer fra mobil.

…og jo fortere sidene lastes, jo mer leser vi. Testbrukere av Washington Posts lynkjappe web-app leser i snitt fire ganger flere saker enn lesere på den gamle mobilutgaven.

…og 53 prosent forlater sider som tar mer enn tre sekunder å laste. Google har undersøkt effekten av trege nettsider, og funnene viser både at raske nettsider gir dobbelt så mye annonseinntekter som trege nettsider – og at de i snitt har 70 prosent lengre besøkstid.

Sjekk lastetiden på din nettside her: https://tools.pingdom.com/ (velg Stockholm som test-sted).

Nettavisen med journalistikk på polsk og arabisk. Fritt Ord har gitt 300.000 kroner til satsingen på innhold for folk med fremmedspråklig bakgrunn.

Huffpost-eier lanserer mobil annonseplatform i Norden. Amerikanske AOL skal gjøre det mulig for bedrifter i Norden å annonsere på sine plattformer. AOL eier blant andre Huffington Post og Techcrunch, og annonseplattformen omfatter mer enn 580 millioner unike brukere i mer enn 65.000 mobilapper og nettsider.

Skatt og sensur. SV vil at Facebook og Google skal betale skatt på inntekt, mens KrF vil innføre pornofilter for alle norske nettbrukere.

Asker og Bærums Budstikke legger ned gratisaviser. Det er Askeravisen og Bærumsavisen som nå legges ned på grunn av annonsesvikt. Tre ansatte mister jobben.

35 prosent av Forbes digitale omsetning kommer nå fra native-annonser. Totalt er digitalandelen av annonseomsetningen på 75 prosent. Forbes har også suksess med å publisere native-sakene i papirutgaven – gjerne rett ved relaterte redaksjonelle saker.

Amedia vil ikke dele kvartalstall. De nye eierne har besluttet å gå bort fra praksisen med kvartalsvise rapporteringer av økonomiske nøkkeltall, og viser til årsregnskapene som kommer til neste år. Schibsted og Polaris Media har rapporteringsplikt hvert kvartal ettersom de er børsnoterte.

Rapport om nyhetsvideoens fremtid: Reuters Institute for the Study of Journalism har sluppet rapporten «The future of online news video» (PDF).

EU setter foten ned for omfattende annonseblokkering. Mobilselskapet Three ønsket å tilby alle sine 30 millioner europeiske abonnenter å blokkere alle annonser. EU mener dette bryter med prinsippet om nettnøytralitet, hvor det heter at alle tilbydere av internett skal behandle all nettrafikk likt.

The New York Times med (enda en) ny podkast. Mediehuset etablerte tidligere i år en egen podkast-redaksjon, og lanserte torsdag snakke-podden ‘Still Processing’. I august kom valg-podden ‘The Run-Up’. The New York Times eldste podkast, ‘Book Review’, feiret nylig 10 år.

…og lanserer eget nyhetsbrev i California. Målet med nyhetsbrevet ‘California Today’ er å skaffe flere lesere til The New York Times på vestkysten.

BuzzFeed forventer at video vil stå for 75 prosent av annonseomsetningen innen to år. Andelen er allerede oppe i 50 prosent – sammenlignet med bare 15 prosent i slutten av 2014.

…og Svenska Dagbladet lanserer video uten lyd på forsiden. Videoene spilles automatisk av direkte på forsiden – akkurat som på Facebook.

The Guardian lanserer nyhetsbot i Messenger. Mediehuset har hatt en kokke-robot (Sous-chef) i Messenger siden juli, og nå er nyhetsroboten på plass. Digiday oppsummerer The Guardians erfaringer med bot-er her.

61,5 prosent av svenske journalister vurderer å slutte i mediebransjen. Det viser en undersøkelse utført av Journalisten.se blant Journalistförbundets medlemmer.

Også verdt å lese:

NxtMedia.no © 2018 | Design og utvikling av Adresseavisen Medielab. Logg inn