Søndag 21. januar 2018

April 2016: Bot og bedring

Tilbake til oversikten for 2016

Botene kommer til meldingsappene og robotene inntar svenske mediehus.

12. april blir Facebook Instant Articles åpnet for alle, men revolusjonen uteble.

Dette er også måneden da bot-ene blir introdusert i Facebook Messenger. I slutten av 2016 er det 34.000 forskjellige bot-er i sving, som skal hjelpe deg med alt fra taxi-bestillinger til nyhetsoppdateringer.

Robotene gjør også sitt inntog i Sverige. Roboten Marple skal finne interessante nyheter i statistikk for å hjelpe journalistene i Mitt Media. I nyhetsbyrået TT setter de inn en robotjournalist i arbeidet med å tilpasse nyhetene til ulike kunder.

Facebook kaster hanskene i kampen mot Snapchat, og truer flere amerikanske mediehus med sanksjoner om de ikke fjerner profilbilder som inneholder «Snapcodes». Også Instagram og WhatsApp (begge eid av Facebook) blokkerer nå lenker inn mot konkurrenten.

I Norge kutter Schibsted 55 av 305 årsverk i markeds- og salgsavdelingene sine, og legger de fleste annonsevisningene sine over på teknologiplattformen AppNexus (programmatiske annonser).

I Stavanger Aftenblad må mellom åtte og ti redaksjonelle stillinger kuttes. «Papiravismodellen fungerer ikke lenger», sier sjefredaktør Lars Helle.

Discovery gjør seg klar til å kjøpe sportsrettigheter, og kutter 35 årsverk.

Svalbardposten er først ute av de norske mediehusene med mikrobetaling (i mars). Nå tester også VG, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad løsningen med å la lesere betale for enkeltartikler.

SKUP er i hardt vær etter at SKUP-lederen blir anmeldt for underslag. Justisminister Anders Anundsen er lei negativ omtale, og ber om et møte med generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum. «Dette hører hjemme i en annen tid og en annen styreform», slår Venstre-leder Trine Skei Grande fast.

Tilbake til oversikten for 2016
NxtMedia.no © 2018 | Design og utvikling av Adresseavisen Medielab. Logg inn