Mandag 25. september 2017

August 2016: Facebook vinner adblock-krig

Tilbake til oversikten for 2016

Facebook går til krig mot annonseblokkering – og vinner. TV2 sier nei til ny tv-avtale og Facebook lanserer Instagram Stories.

TV2 søker ikke ny tv-avtale om kommersiell allmennkringkasting. TV2 mener avtalen er for dårlig, og krever kompensasjon. I desember blir de bønnhørt av regjeringen, som lover en årlig statsstøtte på 135 millioner kroner.

Facebook blåkopierer Snapchat, og lanserer Instagram Stories. Klipp, lim og vipps, så har Facebook kopiert nesten alle Snapchats funksjoner og lagt dem inn i Instagram. Likheten er så iøynefallende at Instagram-sjef Kevin Systrom åpent snakker om kopieringen. Selv navnet «Instagram Stories» er kopiert fra Snapchat Stories.

Nå skal alle se annonsene på Facebook – uansett om de har installert adblock eller ikke. Krigserklæringen er godt pakket inn i en bloggpost hvor Facebook viser frem sine forbedrede verktøy for å sikre at brukerne får relevante annonser. Adblock Plus slår senere tilbake, men Facebook-ingeniørene utvikler nye koder fortere enn annonseblokkererne.

Brukerne av VGs nyhetsapp kan nå velge å få oppdateringer fra 18 av NRKs lokalkontor og 36 andre regionale- og lokale mediehus (betalingsmur). Deriblant Amedias lokalaviser.

Det kanadiske mediehuset Vice varsler at de skal etablere seg i Norge. Satsingen viser seg i desember å være et kommersielt innholdsbyrå med én ansatt. Vice er nå etablert i 35 land, med hovedkontor i New York.

Arianna Huffington gir seg i Huffington Post. I en tweet skriver sjefredaktøren og gründeren at hun gir seg og ønsker å satse på å bygge opp «Thrive Global» – en plattform for velvære og produktivitet.

Warren Buffett har ikke lenger tro på papiravisen. Ja, du leste riktig. Den amerikanske mediemogulen har trykket papiravisen til sitt bryst i alle år. I et intervju med Politio medgir 85-åringen at det kun kommer til å gå nedover med papiravisen – «selv for lokalaviser i områder uten konkurranse fra andre medier». Selv understreker Buffett at han elsker papiraviser, og at han selv fortsatt sverger til papiravisen – og fasttelefonen sin.

WhatsApp deler brukerdata med eieren – Facebook. Beslutningen vekker oppsikt ettersom det sterke personvernet har vært en suksessfaktor for verdens største meldingstjeneste.

Polaris Media varsler kutt og skal forbedre resultatet med 300 millioner kroner. Polaris Media har nedgang på 12 prosent i annonseinntektene – hvorav de digitale annonseinntektene faller med hele 15 prosent.

…og Aftenposten bekrefter ny kuttrunde. På et allmøte torsdag ble de ansatte forberedt på at det kommer nye kutt. Årsaken er fallet i annonseinntekter.

Tilbake til oversikten for 2016
NxtMedia.no © 2017 | Design og utvikling av Adresseavisen Medielab. Logg inn