Søndag 21. januar 2018

Dramatiske fall i papirinntektene

Snapchat-suksess, Facebook-rekord og papirinntekter i fritt fall. Her er ukens viktigste nyheter om sosiale medier og mediebransjen.

Facebook med enda et rekordresultat. Omsetningen økte med 56 prosent i tredje kvartal og endte på over 7 milliarder dollar (57 milliarder kroner). 84 prosent av annonseomsetningen kommer fra mobil. Overskuddet ble på 2,4 milliarder dollar (19,6 milliarder kroner).

…og har nå 1,79 milliarder brukere. Det er en økning på 16 prosent det siste året. Antallet daglige aktive brukere er nå 1,18 milliarder. Facebook har nå over 1 milliard brukere i måneden som kun er på mobil.

…men varsler mindre vekst i omsetningen i 2017. Årsaken er at Facebook når et metningspunkt for hvor mange annonser de vil ha i brukernes nyhetsfeed.

  • Dette er nettutgaven av nyhetsbrevet til Helt Digital. Om du har lyst på en oppsummering på e-post hver fredag morgen, melder du deg enkelt på her.

Ny Facebook-guide for bedrifter. Facebooks «Business Influencer Guide» (PDF, 21 sider) skal hjelpe bedrifter å komme i gang, lage en strategi og kommunisere bedre med sitt publikum.

Dramatiske fall i papirinntektene. Flere amerikanske mediehus melder at annonseinntektene på papir nærmest er i fritt fall. I tredje kvartal alene falt The New York Times med 19%Gannett (-15%), Postmedia (-21%) og McClatchy (-17%).

The New York Times får 1.260 nye digitale abonnenter – hver dag. Bare i tredje kvartal fikk mediehuset 116.000 nye digitale abonnenter, og har nå totalt 1,3 millioner rene digitale abonnenter. Mediehuset lanserte også to nye storsatsinger denne uken: Nettsiden Watching og VR-satsingen «The Daily 360».

…og her er fem lærdommer (du ikke vil like) om innovasjon. Hvordan kan norske bedrifter bli bedre på innovasjon? Et besøk i New York ga fem svar du ikke vil like.

Instagram tester nye annonseformat. Annonsører får muligheter til å tagge produkter i bilder, og brukerne kan trykke på taggene for å få opp mer informasjon på landingssider i Instagram.

The Sun når daglig én millioner brukere på Snapchat. The Sun har suksess med sin satsing på nyheter gjennom Snapchat Discover. Suksessoppskriften er å rendyrke positive historier og mye video.

Etter ett år har YouTube Red «bare» 1,5 millioner betalende abonnenter. I tillegg har de ca. 1 million brukere som tester den reklamefrie abonnementstjenesten gratis. Det er ett år siden YouTube Red ble lansert, og foreløpig er den kun tilgjengelig i USA, Mexico, Australia og New Zealand.

Associated Press vil automatisere opp til 80 prosent av innholdsproduksjonen innen 2020. Nå jobber nyhetsbyrået med maskinlæring for automatisk å lage forskjellige versjoner av saker til ulike plattformer og målgrupper.

…men robotene vil neppe erstatte alle journalister i fremtiden. Likevel mener ekspertene det både vil bli færre journalistjobber – og dårligere lønn.

Krever at redaktørstyrte medier ikke modereres på Facebook. Kravet (PDF) fra Alliance of Independent Press Councils of Europe ble overlevert Facebook under Norsk Redaktørforenings høstmøte denne uken. Alliansen organiserer presseforbund fra 34 europeiske land.

…og Facebook møtte redaktørene. Det ble en ganske slapp affære og lite nytt da Facebook-direktør Patrick Walker stilte opp til debatt med norske redaktører. MediaPuls ser på vinnerne og taperne etter debatten.

Søkemotor for GIF verdt 4,9 milliarder kroner. Giphy Inc. vokser i en svimlende fart, og 100 millioner brukere ser daglig en GIF laget av Giphy. I februar ble verdien av selskapet vurdert til 300 millioner dollar (2,5 milliarder kroner), og nå er denne fordoblet. Selskapet har fortsatt ingen plan for hvordan de skal tjene penger.

Ny rapport I. Ni av ti unge mellom 16 og 25 år sjekker nyheter daglig. Det viser den ferske SIFO-rapporten «Nyheter i en digitalisert hverdag» (PDF, 100 sider). 63 prosent sier de er interessert eller svært interessert i nyheter. Rapporten definerer riktignok ikke hva en nyhet er.

Ny rapport II. Rapporten «Native Advertising Trends 2016: The News Media Industry» (PDF, 47 sider) ser på bruken av nativeannonser hos mediebedrifter i 48 land. Nativeannonser vil utgjøre 25 prosent av den totale annonseomsetningen i 2018. Native Advertising Institute har oppsummert hovedfunnene her.

Ny rapport III. Interessert i fremtiden for programmatisk TV-annonsering? Da bør du lese «Programmatic TV’s European Evolution» (PDF, 34 sider).

Sender pushvarsel med video – som kan spilles av fra låseskjermen. Mic lanserte denne uken tjenesten, som kun fungerer på iPhone-er med 3D Touch. Du laster ned MicCheck i Appstore og må godta pushvarsler.

Adblock-bruken stabiliserer seg. Det rapporterer en rekke europeiske mediehus. Andelen annonseblokkerere ligger på mellom 20 og 30 prosent av brukerne. Trolig skyldes stagnasjonen at andelen mobilbrukere (generelt lite bruk av adblock) øker på bekostning av desktop (generelt mye bruk av adblock).

Mobil og tablet større enn desktop globalt. Oktober er den første måneden flere nettsider globalt er sett på mobil og tablet enn på desktop. Det viser tall fra analyseselskapet StatCounter.

…og mobil står for 47 prosent av all digital annonseomsetning. Rapporten «IAB Internet Advertising Revenue Report» (PDF, 28 sider) ser på den digitale annonseutviklingen i første halvår 2016. Annonsering på søkenettverk fikk sin første nedgang noensinne (-12%), mens mobilandelen av annonser i søkenettverket har økt fra 26 til 45 prosent på ett år.

The Telegraph bytter metermodell med trinnvis plussløsning. Det billigste abonnementet gir tilgang til plussakene (ca. 15 prosent av sakene på siden). Betaler du litt mer får du tilgang på mobil- og tablet-versjonen, inngang på eventer, digitalt abonnement på The Washington Post i ett år og mulighet til å kommentere under sakene.

Den neste generalsekretæren i Norsk Presseforbund er… Enten Elin Floberghagen (direktør for Fagpressen), Siri Gedde-Dahl (Kapital-journalist) eller Erik Stephansen (nyhetsredaktør i Nettavisen). Det var de tre eneste søkerne på stillingen. Ansettelsen skal etter planen skje i et styremøte 25. november.

Thomson Reuters kutter 2.000 stillinger. Nedskjæringene berører selskapets virksomhet i 39 land. I dag er det 48.000 ansatte i Thomson Reuters.

Også verdt å lese:

NxtMedia.no © 2018 | Design og utvikling av Adresseavisen Medielab. Logg inn