Torsdag 21. september 2017

Februar 2016: LO selger Amedia

Tilbake til oversikten for 2016

Amedia selges, buzz-sidene skjelver i buksene og Schibsted maner til kamp mot Facebook og Google. Her er de viktigste nyhetene fra februar 2016:

Facebook endrer algoritmene for å ta livet av clickbait-sidene, og den siste clickbait-siden eid av et norsk mediehus forsvinner da avisen Nordlys selger Buzzit til Venture Factory.

I Google er det god stemning da nettløsningen AMP (Accelerated Mobile Pages) blir lansert. Google deler også ut de første millionene fra Digital News Initiative. Fem norske prosjekt får midler.

Samtidig ruller Facebook ut de nye likerknappene sine, og Snapchat lar amerikanske brukere kjøpe egne geofiltre (fortsatt ikke tilgjengelig i Norge…).

Schibsted begynner sin samling av Medie-Norge og maner til en felles kamp mot Facebook og Google.

I Amedia sitter de ytterst på stolen etter at LO bestemte at mediekonsernet skal selges. Spekulasjonene går høyt og lavt om mulige kjøpere. 22. februar blir det kjent at Sparebankstiftelsen DNB kjøper Amedia.

I Storbritannia lanseres en ny, nasjonal papiravis med brask og bram. Avisen New Day skulle vise seg å bli årets avisflopp, og to måneder senere er den vekk.

Forhåpentlig får norske Vio Media mye mer suksess med sin «Netflix for magasiner» som så dagens lys i februar 2016.

Heller ikke februar ble kutt-fri. Dagens Næringsliv varsler kuttrunder i mediehuset, og det er duket for styrte sluttpakker i Bergens Tidende.

Tilbake til oversikten for 2016
NxtMedia.no © 2017 | Design og utvikling av Adresseavisen Medielab. Logg inn