Søndag 21. januar 2018

Google Allo lansert i Norge

Mens du venter på at Fru Hjort-saken skal opp i PFU (tirsdag kl. 09.30): Her er ukens viktigste nyheter om sosiale medier og mediebransjen.

Mediehus tilbyr kaffe på døren. Canadas største mediehus, The Toronto Star, har lansert «Headline Coffee» – en Fair Trade kaffe du kan abonnere på. Hver måned får du en ny, spennende kaffe levert på døren – av avisbudet. Kaffe-abonnementet koster 20 dollar i måneden (124 kroner).

Google lanserer Allo – den smarte meldings-appen. Google gjør et nytt forsøk på å lykkes med meldingsapper, og håper kunstig intelligens skal friste brukere til å prøve Google Allo. Appen skal hjelpe deg å lage planer, finne informasjon og komme med forslag til svar basert på tekst- og bildeanalyse. Appen kom torsdag til Norge, men assistenten er dessverre amerikansk. På spørsmålet «Forstår du norsk?» svarer assistenten på norsk: «Beklager, jeg driver fremdeles og lærer norsk».

…og lanserer en ny reise-assistent. Google Trip skal hjelpe deg med å planlegge og gjennomføre reiser – også uten dataplan i utlandet.

Facebook lanserer smart betalingsløsning i Messenger. Gjennom å analysere teksten i meldingene dine, skal Messenger på eget initiativ foreslå å sende penger mellom brukerne. Det kan være at noen sier du «skylder dem 50 kroner» – hvor Messenger da vil gjøre at du kan betale dem tilbake med ett trykk. Tjenesten, som er den første assistenttjenesten i Messenger, er foreløpig kun lansert i USA.

…men har ikke betalinger i Messenger vært tilgjengelig i USA lenge? Jo, direkte betalinger mellom brukere ble lansert i mars 2015. Tidligere i september i år åpnet de også for betaling i chatbot-ene i Messenger.

…og innfører avstemninger i gruppesamtaler. Poll-tjenesten i Messenger testes nå i USA.

…og vil gjøre profilbildet ditt mer spennende. Nå ruller de ut «Profile Expression Kit» til alle utviklere. Dette gjør at du kan lage et profilbilde direkte fra andres apper – som for eksempel Vine (video), Boomerang (GIF) eller MSQRD (maskefilter).

…og tester ny annonsetjeneste for detaljhandelen. «Dynamic Ads for Retail» skal gjøre det mulig for større butikk-kjeder å annonsere nasjonalt, men kun vise relevante varer som er tilgjengelige i den lokale butikken til de som ser annonsen – med lokale priser.

Nye lesertall møtt med skuldertrekk. Endring i målingene gjør at de nye lesertallene ikke lar seg sammenligne med tidligere målinger. Men flukten fra papiravisene fortsetter – og de største mediehusene vokser på nett. Du kan lese alt om lesertallene hos Medier24, Journalisten og Kampanje, eller høre på MediaPuls.

…mens Nettavisens redaktør Gunnar Stavrum mener annonsørene blir lurt. Stavrum mener papiravisene har tjent millioner på oppblåste lesertall. Selv blåser han opp Nettavisens brukertall med å benytte samme tellescript på Nettavisen.no, Blogg.no og Side2.no.

Le Monde på Snapchat. Det franske mediehuset blir det første som ikke publiserer på engelsk når de nå får sin egen plass hos Snapchat Discover.

I Danmark får DR skylden for mediehusenes tilbakegang. Danske Medier har nå lagt frem en rapport som konkluderer med at rikskringkasteren DR (Danmarks svar på NRK) må legge ned sine «avislignende digitale nyhetstjenester». Rapporten viser at DRs digitale nyhetssatsing tar markedsandeler fra privateide mediehus.

Facebook-annonsene vises fortsatt for Adblock Plus-brukere. Det har vært stille i «krigen» mellom Facebook og Adblock Plus den siste måneden. Årsaken er at Facebook-ingeniørene utvikler nye koder fortere enn annonseblokkererne. Dermed vises annonser på Facebook – også for de som forsøker å blokkere dem.

Har The Telegraph løst video-gåten? Seerne strømmer til det britiske mediehuset, og nå skal de tjene penger på video. På egen nettside. Hemmeligheten er at de satser tungt på miniserier, og på kort tid har de dermed doblet antall videovisninger. Årlig vil de publisere 96 serier – hver serie med åtte episoder, fra 60 sekunder opp til fem minutter. Pengene tjener de på korte annonser (pre- og midrolls) samt sponsede serier – som innen tre år vil utgjøre halvparten av seriene.

…og nå blir det mye, mye mer autoplay. Både Apple (Safari) og Google (Chrome) åpner nå for autoplay av videoer på mobil. Forutsetningen er at lyden er av.

Spotify og Tinder samarbeider. Nå kan du koble Spotify-kontoen din med dating-appen Tinder, slik at musikksmaken din blir en del av profilen på Tinder. Tinder-brukere skal kunne velge én favorittlåt, og høre på hverandres topp-lister før de sveiper.

…og Tinder lanserer Tinder Stacks. Gjennom den nye appen kan du lage avstemninger i Apples iMessage, som naturligvis avgjøres med Tinders karakteristiske sveip.

Vil tjene penger på nyhetsbrev. Mandag ble Inside.com lansert. De tilbyr nyhetsbrev for ulike tema, men nyhetsbrevene blir først produsert når de har fått over 1.000 abonnenter. Målet er at de skal produsere 250 forskjellige nyhetsbrev. En test av konseptet i USA tiltrakk seg over 100.000 abonnenter på åtte måneder.

Instagram passerer 500.000 annonsører. Antallet er mer enn doblet det siste halve året, og mer enn 1,5 millioner bedrifter har siden juni konvertert fra vanlig profil til bedriftsprofil. Facebook-eide Instagram åpnet for annonsering i september 2015.

…og ruller ut kladd-funksjon. Instagram har testet muligheten for å lagre kladder i en måneds tid, og nå rulles tjenesten ut til alle. Etter at du har tatt bildet og behandlet det, må du trykke på tilbake-pilen øverst til venstre helt til du får opp «Lagre kladd»-valget.

Leserne sliter med å skille reklame og journalistikk. Det er forskere ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) som har testet ulike artikler på en gruppe forbrukere. Særlig begrepet «annonsørinnhold» var det mange som ble forvirret av.

NJ-leder Thomas Spence trekker seg som lederkandidat. Dermed blir trolig Hege Iren Frantzen ny leder av Norsk Journalistlag fra mars neste år. Spence har ledet NJ siden 2013.

The Correspondent vokser og vokser og vokser. Hver måned får det nederlandske mediehuset 1.000 nye abonnenter (medlemmer), og nå melder de at de vil nå 50.000 før året er omme. The Correspondent ble etablert i september 2013, og driver dybdejournalistikk løsrevet fra det daglige nyhetsbildet.

Britiske medier ber myndighetene om hjelp mot Facebook og Google. Torsdag ba de myndighetene «ensure that online platforms operate within a framework that is fair, non-abusive and respectful of media plurality».

Presidentdebatt direkte på Facebook, Twitter og YouTube. Tirsdag slapp ABC News nyheten om et samarbeid med Facebook. Onsdag ble det kjent at Bloomberg Politics samarbeider med Twitter om sendingene. Fra før er det kjent at YouTube vil sende debattene direkte. Den første direktesendte debatten mellom Hillary Clinton og Donald Trump starter kl. 03.00 natt til tirsdag (norsk tid).

…og Twitter kopierer Snapchat. De første filtrene på Twitter ble testet på utvalgte kjendiser under Emmy-utdelingen søndag.

…og hadde 2,3 millioner seere på NFL-kamp. Dette var den første kampen som ble sendt direkte på Twitter. 15,4 millioner seere fulgte kampen på CBS’ og NFLs nettverk.

Danner koalisjon for å lage bedre digitale annonser. The Coalition for Better Ads består av flere av verdens største mediebyrå og annonsør-forbund – i tillegg til Google og Facebook. Målet til koalisjonen er å lage en ny industristandard for hva som er akseptable digitale annonser.

Tumblr støtter Apple «Live Photo». Endelig kommer det sære bildeformatet til nytte. Bildene støttes både på mobil og på desktop, og Tumblr har gjort kildekoden for tilgjengelig for alle via GitHub og npm. Sjekk hvordan bildene ser ut på Tumblrs blogg (du må trykke og holde på bildet).

3,9 milliarder mennesker har ikke tilgang til internett. Det viser rapporten «The State of Broadband 2016: Broadband Catalyzing Sustainable Development» (PDF, 106 sider).

…og i kveld (fredag 23. september) kan du se Arianna Huffington på Skavlan. Huffington Post-gründeren trakk seg i august som sjefredaktør i HuffPost for å satse på Thrive Global, et nytt velvære-selskap.

Også verdt å lese:

Endringslogg

23.09.16: Har fjernet en notis om at MBL glemte å måle lesertallene til E24. Det riktige er at MBL glemte å presentere tallene. Dette fremkom ikke i saken hos Medier24. Ifølge MBL har E24 en direkteavtale med TNS Gallup om målinger, noe som gjorde at de ikke ble med i MBLs presentasjon.

NxtMedia.no © 2018 | Design og utvikling av Adresseavisen Medielab. Logg inn