Onsdag 23. august 2017

Hver tredje TV-seer over 60 år

NRK-rekord, robot-intervju og ferske reklametall. Her er ukens viktigste nyheter om sosiale medier og mediebransjen.

NRK med omdømme-rekord. NRK troner på toppen av listen over de 97 bedriftene som er med Ipsos omdømmeundersøkelse i Norge. 83 prosent svarer at de har meget eller ganske godt totalinntrykk av NRK. Det er det høyeste tallet siden målingene begynte for 25 år siden.

…og Amedia på bunn. I Ipsos omdømmeundersøkelse troner altså NRK på toppen. Av andre mediebedrifter kan vi nevne: TV2 (5. plass), Aftenposten (9. plass), TV Norge (23. plass), VG (36. plass) og Dagbladet (41. plass). Helt på bunnen ligger Amedia (93. plass). 

  • Dette er en nettversjon av nyhetsbrevet til Helt Digital. Hver fredag kan du få ukens viktigste nyheter om sosiale medier og mediebransjen på e-post – helt gratis. Trykk her for å melde deg på!

Facebook tester annonsering i grupper. Foreløpig er annonsering i grupper kun tilgjengelig i Australia, Canada, Irland og New Zealand. Facebook kan nå metningspunktet for annonser i brukernes nyhetsstrømmer allerede i midten av 2017.

…og åpnet Workplace for alle. Det ble ingen overraskelser da Facebook åpnet Facebook at Work for alle mandag. Det eneste de hadde holdt hemmelig var navnet: Workplace. Og prisen, da. Du må ut med opp til tre dollar (24 kroner) pr aktive bruker pr måned. Workplace er gratis for ideelle organisasjoner og utdanningsinstitusjoner. Prisplanen ligger her.

…og gjør det lettere å tjene mer på Facebook Instant Articles. Flere mediebedrifter har vært skeptiske til inntektsstrømmene fra Instant Articles. Nå svarer Facebook med å la mediehusene selge større annonseformat, videoannonser og karusell-annonser. Fra før har de også åpnet for at mediehusene kan publisere innholdsmarkedsføring gjennom Instant Articles. 

Hvordan ser VR-fremtiden ut? Og hvorfor fjerner egentlig New York Times bannerannonsene sine? Hør på MediaPuls, du også!

Gjør Google Analytics mye enklere. De neste ukene rulles en helt ny utgave av Google Analytics ut til brukerne. Den nye versjonen har et enklere og mer brukervennlig grensesnitt – og endelig kan du styre utseende på dashbordet og sette opp dine egne rapporter. Du kan også definere egne verdier, som trigger e-post eller SMS når de oppnås. Les om alle endringene hos Google.

Dramatisk fall for lineær-TV i Norge. Tall Medier24 har fått tilgang til viser at oppslutningen om lineær-TV i Norge faller. Snart er hver tredje seer over 60 år. Bare de siste to årene har konsumet av lineær-TV blant unge seere falt med hele 30 prosent, og nå følger også 40-åringene etter.

…og digital annonsering passerer TV i USA. Nye tall fra eMarketer viser at TV-annonsering (71 milliarder dollar) for første gang blir forbigått av digital annonsering (72 milliarder dollar) i USA. Totalt vil digital markedsføring stå for 37 prosent av annonseomsetningen i landet i år.

Dagspressens reklameinntekter stuper. På bare ett år har reklameinntektene for dagspressen falt med 168 millioner kroner. Det viser september-tallene fra Mediebyråforeningen. Sammenlignet med september 2015: Dagspresse (-27,7%), display (-6,2%), Mobil (-25,3%) og radio (-14,6%). Det ble samtidig en opptur for sosiale medier (63,4%), søk (45,6%), utendørs (+45,6%) og kino (+42,1%). Se alle tallene her.

…men papir-annonsene har aldri hatt bedre effekt. Det mener Staffan Hultén som er analyseansvarlig i selskapet Research and Analysis of Media. Årsaken skal være at de som forlater papiravisene først ofte er de som allerede er lei av annonser og papiraviser. Dermed står papiravisene (enn så lenge) igjen med eldre «kjernelesere». Han mener tilgangen på denne målgruppen bør gjøre papirannonsene dyrere – selv om antallet lesere totalt stuper.

Halvparten av britiske 16-24-åringer blokkerer annonser på mobil. Det viser nye tall som ble lagt frem under IAB Engage-konferansen i London denne uken.

Twitter tester Explore-knapp. Knappen erstatter Moments (som aldri rakk å komme til Norge), og skal vise deg relevant innhold som trender sammen med søkefunksjonen. Altså veldig likt det Instagram gjør.

…og mister brukere i Sverige. Andelen svensker som bruker Twitter har gått fra 22 prosent til 18 prosent det siste året. Snapchat vokser til 25 prosent. Du kan lese utdrag av rapporten «Svenskarna och sociala medier 2016» her.

Snapchat gjør seg klar til å gå på børs. Trolig kan børsnoteringen skje allerede i mars 2017.

Pinterest passerer 150 millioner månedlige brukere. Det er en økning på 50 millioner brukere det siste året. Pinterest (70 millioner) har nå flere månedlige brukere i USA enn Twitter (60 millioner). 

Hvilke tema fungerer best på Facebook Live? Ifølge Facebook selv er svaret: Nyhetshendelser, dramatiske/overraskende hendelser, ekstremvær – og lokale journalister som går live for å inkludere seerne i nyhetsdekningen. Facebook har samlet eksempler her.

Åpner for strømming fra Facebook til TV-en din. Om du har en Apple TV eller Google Chromecast kan du nå strømme Facebook-videoer fra telefonen din til TV-en.

Ny NHH-rapport slakter statsstøtte til TV2. Rapporten fra Norges Handelshøyskole slår fast at en eventuell statsstøtte ikke vil bli brukt på nyheter, men økt utbytte til eierne, satsing på strømmetjenesten Sumo og kjøp av kostbare sportsrettigheter. Rapporten er bestilt av TV2s argeste konkurrent: Discovery Networks. TV2-sjefen er selvfølgelig uenig i konklusjonen.

…men det er uklart om rapporten påvirker mediemangfoldsutvalget. Etter planen skal utvalgets konklusjon om kommersiell allmennkringkasting oversendes kulturdepartementet mandag kveld. Utvalgsleder Knut Olav Åmås sier det er stor uenighet i utvalget om hvordan fremtidens mediestøtte skal utformes og fordeles. Han beskriver arbeidet som krevende.

Norsk magasin-tjeneste lansert. Etter lang tid med testing ble den norske tjenesten Vio offisielt lansert denne uken. Vio kan sammenlignes med Netflix, bare for magasiner og aviser. Du kjøper ett abonnement på Vio (99 kroner pr måned), og får lese så mye du vil fra over 40 norske titler. Deriblant D2, Fotografi, Morgenbladet, Dagsavisen og Magasinet. Vio har nå også ny app og personaliserte anbefalinger.

…og Amazon Prime tilbyr magasiner. Medlemmer av Amazon Prime (som lar deg lese så mye du orker for $99 i året) har fra før tilgang til tusenvis av engelskspråklige bøker og tegneserier i abonnementsprisen. Nå har Amazon også kastet inn 42 av de største magasinene, deriblant Sports Illustrated, Vogue og Bloomberg Businessweek.  

ProPublica har solgt research-data for 1,6 millioner kroner. Journalistene graver seg ned i (og systematiserer) store mengder data for å finne de gode sakene. I 2014 åpnet ProPublica en nettbutikk, hvor interesserte kan kjøpe tilgang på research-data. På to år har de solgt data for 200.000 dollar (1,6 millioner kroner).

New York Times innfører «personalisering light» på fronten – og relanserer internasjonal papirutgave. Mediehuset har nå sluttet å redigere en egen «global» forside på nett, og vil vise deg innhold basert på geolokasjon. Papirutgaven er også redesignet, fått nytt navn og ny innholdsprofil. Alt er en del av New York Times´ mål om å vokse internasjonalt.

Vox lanserer reiselivsside – for kunde. At stadig flere bedrifter blir egne mediehus er ikke noe nytt. Men tirsdag lanserte Chase Sapphire Reserve sin egen reiselivsside: Merdian.net. Det vil si: Siden er laget av mediekonsernet Vox Media, som også produserer reiselivsstoffet til nettsiden samt fyller Facebook-siden og Instagram-kontoen til Merdian med innhold. Vox Media eier blant andre The Verge, Vox og Recode.

NBC News med politikk-bot. Messenger-boten gir deg oversikten over de viktigste nyhetene i kortform, og du kan be om mer dybde og bakgrunn for sakene. Du kan også abonnere på politiske nyhetsvarsel gjennom tjenesten. Du finner boten på http://m.me/NBCPolitics.

60 Minutes intervjuet robot for første gang. Reporter Charlie Rose intervjuet roboten Sophia om kunstig intelligens. Resultatet ble – tja – så der… Se det to minutter lange intervjuet her. Intervjuet var en del av en sending viet til kunstig intelligens.

Google Nyheter merker saker som er fakta-sjekket. Målet er å gi brukerne lettere tilgang til faktasjekker på saker som kan være kontroversielle.

Google og Facebook samarbeider om stillehavskabel. Fiberkabelen fra Los Angeles til Hongkong blir den raskeste nettforbindelsen mellom Nord-Amerika og Asia.

Også verdt å lese:

NxtMedia.no © 2017 | Design og utvikling av Adresseavisen Medielab. Logg inn