Torsdag 21. september 2017

Januar 2016: Den tunge starten

Tilbake til oversikten for 2016

2016 startet med kutt og et offensivt Facebook. Her er de viktigste nyhetene fra januar 2016.

Alle iPhone-brukere får sende video direkte på Facebook og Dagbladet er først ut av startblokken da Instant Articles lanseres i Norge. Dagbladet kommer også i vinden etter at de kuttet kommentarfeltene (til Nettavisens Erik Stephansens store fortvilelse), men det var mye snakk om mer alvorlige kutt i den første måneden av 2016. Innen året er omme vil 382 årsverk være borte i mediehusene, og til sammen vil det bli kuttet én milliard kroner. 

VG varsler omfattende nedbemanning i hele organisasjonen, og legger ned distriktskontorene i Tromsø, Bergen og Trondheim

TV2 lanserer prosjekt «TV2 i 2020», hvor de skal legge ny strategi for å videreutvikle driften. Ingen forsto da hvor dramatiske kuttene kom til å bli. 

Amedia henter frem champagnen for å feire abonnementsvekst i 22 mediehus. Feiringen får en noe brå slutt da Amedia-sjef Are Stokstad plutselig varsler ytterligere sparetiltak i Amedia under Mediedagen i Oslo: – Er det én ting jeg er sikker på at vi kommer til å gjøre, så er det å kutte mer, sa Stokstad.

I Asker og Bærums Budstikke har de halvert staben på fire år, og i januar ble det klart at de må kutte 15 nye årsverk

Også i England og USA står kuttene i kø: The Guardian varsler kutt på £50 millioner de neste tre årene, og Wall Street Journal varsler at de snur opp ned på hele redaksjonen. De vil «frigjøre journalistikken fra papiret». Al Jazeera legger like greit ned sin amerikanske utgave.

Men ikke alt er svart, eller, altså… Ja: ProPublica starter nettavis på «det mørke nettet» (dark web), og blir den første nyhetsorganisasjonen med en fullstendig nyhetstjeneste der. Samtidig kommer rapporter både fra inn- og utland som viser at frykten for annonseblokkering er sterkt overvurdert – i alle fall på mobil

Ingen forstår noe av nyheten om at det tyske mediehuset Bild har åpnet en nyhetstjeneste i Facebook Messenger. (Dette er flere måneder før Facebook varsler at de åpner for bot-tjenester i Messenger.)

Norden ser ut til å friste flere amerikanske mediehus: Huffington Post bekrefter at de er i dialog med mulige danske partnere, og at de vil ha en egen utgave i Norden i løpet av 2016 (vi venter fortsatt). Samtidig klasker Business Insider til og lanserer en nordisk utgave.

Tilbake til oversikten for 2016
NxtMedia.no © 2017 | Design og utvikling av Adresseavisen Medielab. Logg inn