Tirsdag 21. november 2017

Juli 2016: Suksess med pop-up-aviser

Tilbake til oversikten for 2016

Brexit gir abonnementsvekst og ny papiravis, Kvikkas vinner anbud om lørdagslevering – mens Twitter irriterer brukerne sine.

Rimmereidutvalget vil ha NRK-lisens for alle husstander – uavhengig om de har tv. I desember besluttet regjeringen at den tradisjonelle NRK-lisensen skal skrotes. I fremtiden skal NRK enten finansieres med en husstandsavgift, en øremerket skatt etter en prosentsats, eller et fast beløp per person.

Brexit ryster Storbritannia, men gir abonnementsrekord for mediehusene. Blant de største vinnerne finner vi Financial Times med en vekst på 600 prosent(!). Også papiravisene opplever oppgang etter Brexit: Totalt ble det solgt nesten tre millioner flere aviser i juni sammenlignet med mai.

Brexit blir også starten for pop-up avisen «The New European». Papiravisen skal gi en stemme til alle som er misfornøyd med beslutningen om å melde Storbritannia ut av EU. Avisen skulle opprinnelig bare komme ut med fire utgaver, men etter kort tid går de i pluss og utgis nå også i Brussel, Paris, Strasbourg, Berlin, Nord-Irland, Skottland og Wales. Du kan lese historien bak sukessen her.

Snapchat lanserer Memories, slik at du kan søke og dele fra ditt eget snap-arkiv. Samtidig blir det kjent at Snapchat får uventet konkurranse i Asia. Snapchat-kopien Snow ligner mistenkelig på originalen. Appen er lastet ned 30 millioner ganger, og er – i motsetning til Snapchat – ikke blokkert i Kina.

Facebook begynner å oversette poster automatisk for «å vaske vekk språkbarrierer». Oversettelsene er fortsatt utrolig dårlige. Facebook har innført systemet for 45 språk og har en egen språkavdeling med 50 ansatte.

Kina vil ha slutt på falske nyheter (og demokratiske strømninger) og krever verifisering av nyheter fra sosiale medier. I en offisiell uttalelse fra kinesiske myndigheter understrekes det at videreformidling av nyheter fra sosiale medier – uten å verifisere dem – er forbudt.

Pokémon Go tar helt av. Mobilspillet har på få uker blitt et av de mest populære spillappene noensinne. Amerikansk næringsliv kaster seg på bølgen.

Posten taper anbudet om levering av aviser på lørdager til Kvikkas.no. Posten taper også klagesaken. Nå er det lokalavisene som klager – på Kvikkas.no – etter at en av fire lørdagsaviser ikke blir levert til abonnentene.

Messenger passerer én milliard brukere. Dermed har Facebook Messenger like mange brukere som WhatsApp. Men: WhatsApp har ikke rapportert nye brukertall det siste året – og ja: WhatsApp er også eid av Facebook.

Twitter taper penger så det synger, og i et forsøk på å irritere brukerne sine åpner de for at alle kan søke om verifisering av kontoene sine. Nesten alle får avslag. Twitter forsøker å plastre såret med å lansere klistremerker (stickers). Heller ikke klistremerkene ble særlig populære. Og husker du Twitter Dashboard for bedrifter? Ikke du heller, nei.

Også The New York Times taper penger. Til tross for en voldsom satsing på brukerbetaling, tapte The New York Times 492.000 dollar (4,2 millioner kroner) i 2. kvartal. I 2015 tjente de 16,2 millioner dollar i samme kvartal.

83 prosent av svenskene støtter aldersgrense på sosiale medier. Sverige vil innen to år innføre aldersgrense på sosiale medier.

I Tyrkia går et kuppforsøk galt, og myndighetene svarer blant annet med å angripe mediebransjen: 45 aviser, 23 radiostasjoner, 16 tv-kanaler, tre nyhetsbyrå, 15 magasin og 29 utgivere blir stengt. Myndighetene utstedte også arrestordre  på 47 journalister.

Tilbake til oversikten for 2016
NxtMedia.no © 2017 | Design og utvikling av Adresseavisen Medielab. Logg inn