Torsdag 18. januar 2018

Kjære abonnent: Kan vi by på en begravelse?

Mens noen mediehus satser på begravelser, har andre kaffeabonnement. Her er noen kreative måter å tjene penger på.

Det er mange veier til Rom. Og det er mange måter å tjene penger på for mediehusene.

Her er noen eksempler på kreative grep for å få opp inntektene:

1. Begravelser

Ja, du leste riktig. I England satser nemlig The Telegraph på å selge forhåndsbetalte begravelser til sine aldrende abonnenter.

Gjennom et samarbeid med Dignity Caring Funeral Services kan The Telegraph tilby briter over 50 år å forhåndsbetale sin egen begravelse.

Du kan enten betale hele begravelsen i dag, eller gjennom månedlige avdrag. Og du får kjøpe begravelsen til dagens priser – og abonnenter får attpåtil 150 pund i rabatt.

Tjenesten dekker alt fra kisten du skal begraves i, rådgivning for de etterlatte, dødsannonser, limousiner, takkekort samt lokaler og catering for minnestunden.

Du kan naturligvis også personalisere begravelsen med dine favorittblomster, favorittsalmer og velge hvilken rute begravelsesfølget skal kjøre.

Satsingen bygges opp gjennom utallige kommersielle artikler som:

2. Kaffeabonnement

I Canada tilbyr landets største mediehus, The Toronto Star, et eget kaffeabonnement.

Gjennom «Headline Coffee» kan du hver måned få en ny Fair Trade-kaffe levert på døren – av avisbudet.

Kaffe-abonnementet koster 20 dollar i måneden (124 kroner), og garanterer deg «The world’s best coffee delivered to your door every month».

På nettsiden headlinecoffee.ca kan du lese om månedens kaffe og få mer informasjon om landet og regionen kaffen kommer fra.

LES OGSÅ: Bare fire inntektsstrømmer som vil endre mediebransjen

3. Ingredienspakker

Om du har lyst å lage noen av rettene som presenteres i New York Times’ storsatsing ’NYT Cooking’ kan du enkelt kjøpe ingrediensene – og få dem levert på døra innen 48 timer.

Tjenesten er et resultat av samarbeidet mediehuset har med Chef’d, som har laget ferdige ingredienspakker for New York Times. Dermed slipper du å tråle gjennom butikk etter butikk på jakt etter de riktige ingrediensene.

Du velger matrett, antall porsjoner og trykker bestill. Du kan også abonnere på ingredienspakker. Du velger selv hvor ofte du vil ha pakkene – og er du på den late siden kan du få en ny pakke med ingredienser til nye retter hver eneste dag.

Velger du et matabonnement få du gratis levering og opp til 10 prosent rabatt på pakkene.

4. Distribusjon av varer

Mange mediehus satser på å utnytte distribusjonsnettet sitt for å åpne nye inntektsstrømmer.

I Norge har Schibsted, Amedia og Polaris Media har gått sammen om det nasjonale distribusjonsnettverket Helthjem. Nettverket tilbyr distribusjon av varer for andre leverandører gjennom sine avisbud.

En av tjenestene gjennom helthjem-nettverket er Morgenlevering.no. De tilbyr ferske brød og bakevarer, aviser samt kaffe og te levert på døren.

Tjenesten til Morgenlevering er tilgjengelig på Østlandet, Hordaland (Bergen), Sør-Rogaland (Stavanger) og i Midt-Norge.

Bare fantasien setter grenser for hva Helthjem-nettverket kan levere fremover.

5. Bøker

Gode, gamle bøker på papir er god butikk, eller for å si det som The Correspondent-sjef Ernst-Jan Pfauth:

A book is the logical next step in the journalism process.

The Correspondent mener alle mediehus burde begynne å gi ut bøker. Ikke bare får mediehusene glade journalister (ettersom mange journalister har en drøm om å skrive en bok), men bøker er et av de papirproduktene som fortsatt selger godt.

Et annet viktig argument er at produksjonskostnadene har gått ned de siste årene. Risikoen kan også minskes ved at du tester bøker på lesere gjennom e-bøker, før du eventuelt trykker dem.

Vet du om mediehus som gjør noe nytt? Tips meg på marius@heltdigital.no


Om du ønsker flere eksempler anbefales artikkelen «Bare fire inntektsstrømmer som vil endre mediebransjen», og rapporten «Alternative Revenue Streams for Publishers» (PDF). Jobber du i en bedrift som er medlem av MBL får du tilsendt rapporten gratis. Ta kontakt med MBL.

 

 

 

NxtMedia.no © 2018 | Design og utvikling av Adresseavisen Medielab. Logg inn