Tirsdag 21. november 2017

Lanserer sosialt medie for bil-elskere

Jeremy Clarkson & Co. lanserer sosialt medie for bil-elskere. Her er ukens viktigste nyheter om sosiale medier og mediebransjen.

CNN kjøper (og legger ned) SoMe-appen Beme. Nyhetsorganisasjonen henter alle de 12 ansatte i Beme, og gir dem full frihet til å komme opp med nye måter å nå yngre brukere på. Ungdomsappen Beme legges ned som en del av avtalen. Appen ble lastet ned 1,2 millioner ganger, men har falt i popularitet den siste tiden.

…og lanserer nordisk videoplattform. Plattformen Great Big Story er den første regionale satsingen til CNN i Norden. Lanseringen skjer i 2017, og vil inneholde redaksjonelt innhold fra alle de nordiske landene.

  • Dette er nettutgaven av nyhetsbrevet til Helt Digital. Om du har lyst på en oppsummering på e-post hver fredag morgen, melder du deg enkelt på her.

BBC endrer til vertikalvideo i nyhetsappen sin. 60 prosent av all trafikk på BBC News kommer nå fra mobil, og antall videovisninger har doblet seg det siste året.

Ex-Top Gear-gjengen lanserer Drivetribe – et sosialt medie for bilentusiaster. Drivetribe gir brukerne mulighet til å lage egne grupper, følge, dele, kommentere og stemme frem/like poster om biler. Bak satsingen står Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May.

Aftenpostens Mette Bugge deler sine beste digitale tips. 64-åringen er en av landets fremste digitale journalister. Hør det inspirerende intervjuet i MediaPuls.

The New York Times har fått 132.000 nye abonnenter siden Donald Trump ble valgt. Også mediekonsernet Tronc og The Wall Street Journal melder om en kraftig økning i antall abonnementer.

…og Financial Times tjener nå mer penger digitalt enn fra papir. Brukerbetaling har også gått forbi annonser som viktigste inntektskilde, og står for 60 prosent av mediehusets inntekter.

…mens The Sun har doblet antall lesere – ett år etter at de fjernet betalingsmuren. Veksten på mobil er 909 prosent (ikke skrivefeil) sammenlignet med november 2015. The Sun er fjerde størst i Storbritannia, og har 24 millioner lesere hver måned.

Statoil publiserer reklame på Facebook-siden til 15 norske mediehus. Avtalen er fremforhandlet gjennom Aftenposten Brand Studio, og får nå kritikk for dårlig merking.

I Sverige utgjør menn 71 prosent av alle som uttaler seg til media. Bare åtte prosent av kildene har ikke-nordisk bakgrunn (utgjør 19 prosent av befolkningen).

Ny app lar deg sende direkte video – helt anonymt. iPhone-appen Dusk pikselerer videoen og endrer stemmen din i sanntid. Litt som en anonymisert versjon av Periscope, altså.

Canadiske myndigheter utreder fremtidsscenarier uten de største mediekonsernene. Den omfattende utredningen skal både se på mulige scenarier for journalistikken i fremtiden, og mulige økonomiske stimuli til bransjen. Et av mange forslag som vurderes er å gi næringslivet skattefradrag for å annonsere i lokale medier.

Storbritannia vedtar ny lov om overvåkning. Den nye loven er blitt beskrevet som dødsdommen for undersøkende journalistikk’, og pålegger internettleverandørene til å lagre informasjon om brukerne sine. Loven gir også myndighetene utvidede muligheter til å overvåke og innhente data – også fra låste telefoner.

…og FBI får rett til å hacke globalt. En lovendring torsdag gjør at FBI nå kan gå inn i datamaskiner i hele verden for å avdekke kriminalitet.

Rapport I: Hvor mange nyhetsvarsel vil brukerne ha? Reuters Institute for the Study of Journalism er ute med (enda en) ny rapport: «News Alerts and the Battle for the Lockscreen» (PDF, 36 sider). NiemanLab har oppsummering her.

Rapport II: 50 prosent har aldri betalt for en app. Det kommer frem i Google-rapporten «How people discover, use, and stay engaged with apps» (PDF, 15 sider). Adweek har oppsummering her.

Reuters bruker kunstig intelligens for å finne nyheter. Dataprogrammet skanner alle tweets på Twitter (rundt 500 millioner tweets per dag), og vurderer nyhetsverdien i dem. Dersom flere øyenvitner beskriver en hendelse, vurderer programmet troverdigheten i meldingene før den eventuelt varsler journalistene. Ved hendelser estimerer Reuters at de nå i snitt har åtte til 60 minutters forsprang på konkurrentene.

Google har offentliggjort de mest nedlastede appene i 2016. Blant de appene som har hatt størst suksess i USA er Opera News Lab – en nyhetsaggregerende nettleser fra norske Opera.

…og åpner for direktesendinger i 4K på YouTube. Google-eide YouTube støtter nå 4K både for direktesendinger med 360-gradersvideoer og standard videoer.

Facebook vil sensurere direktesendinger automatisk. Facebook bekrefter overfor Reuters at de utvikler program som kan gjenkjenne støtende innhold under direktesendinger – og at de vil sensurere innholdet automatisk.

…og ruller ut Instant Games i Facebook Messenger. Denne uken fikk også norske brukere tilgang til å spille i meldingsappen.

…og vil lære deg hva kunstig intelligens er. Facebook har laget en serie med videoer hvor de forklarer hvordan kunstig intelligens fungerer, og hvordan det kan hjelpe deg.

Microsoft og Pioneer News Group lanserer folkejournalistikk-app – og gir gratis nettbrett til abonnentene. Pioneer eier 23 amerikanske mediehus, og tilbyr lesere som tegner digitale årsabonnement et nettbrett som takk. På nettbrettet ligger appen uReporter, hvor brukerne selv kan laste opp tekst, video og bilder. Redaksjonene ser over innholdet før publisering.

AppNexus børsnoteres. Ifølge The Wall Street Journal vil annonse-selskapet bli børsnotert med en verdi på opp til 2 milliarder dollar. AppNexus er selskapet Schibsted samarbeider med for programmatisk annonsering.

Også verdt å lese:

NxtMedia.no © 2017 | Design og utvikling av Adresseavisen Medielab. Logg inn