Torsdag 18. januar 2018

Mareritt-uke for Facebook

Årets verste uke for Facebook går mot slutten. Her er ukens viktigste nyheter om sosiale medier og mediebransjen.

Det hele startet forrige fredag, da Facebook feilaktig endret status til «avdød» for millioner av brukere. Til og med Facebook-sjef Mark Zuckerbergs side ble rammet av feilen, og mange venner og «etterlatte» satte nok middagen i vrangstrupen da Facebook ba dem «dele for å huske og feire» den avdødes liv.

…så lar de annonsører velge bort raser. Kritikken haglet fra alle kanter da det ble kjent at Facebook-annonsører kan velge – eller velge bort – etniske grupper når de skal lage en målgruppe. Facebook svarer nå med å fjerne denne muligheten for eiendomsbransjen, stillingsannonser og banktjenester. Andre kan fortsette som før.

  • Dette er nettutgaven av nyhetsbrevet til Helt Digital. Om du har lyst på en oppsummering på e-post hver fredag morgen, melder du deg enkelt på her.

…og om ikke det var nok: Facebook innrømmer tellefeil på innsiktsidene. Feilen gjør at brukere telles flere ganger når sidenes rekkevidde beregnes. I tillegg har de overrapportert lesetiden i Instant Articles. I september innrømmet de feil med tellingen av videovisninger.

…da er det jammen godt de har en sjef som forstår problemet med falske nyheter, eller? Facebook-sjef Mark Zuckerberg tok nemlig «en Trump», og påsto det er “a pretty crazy idea” at falske nyheter på Facebook skal ha påvirket presidentvalget i USA. Men så var det dette med fakta, da: En analyse gjort av BuzzFeed viser at de falske nyhetene fikk mye større engasjement på Facebook enn de ekte nyhetene de siste tre månedene før valget.

…og det er ikke noe nytt at Facebook påvirker brukerne. I 2010 gjennomførte forskere et eksperiment med nyhetsfeeden til 61 millioner Facebook-brukere. Det førte til at flere hundre tusen flere personer benyttet stemmeretten. I 2012 ble mange sinte da forskere fikk Facebook-brukere til å bli mer positive ved å justere algoritmene.

…men nå tar både Google og Facebook opp kampen mot falske nyhetssider. Bakgrunnen for oppblomstringen av de falske nyhetssidene er å tiltrekke seg brukere for å tjene penger på annonser. Nå stenger Google og Facebook pengekranen, og stenger nyhetssidene ute fra annonsenettverkene sine.

…men hva er en falsk nyhet? MediaPuls tar debatten, og spør seg om teknologiselskapene er i ferd med å begi seg ut i en hengemyr: For hva er egentlig sannhet? Skal også sider med religiøse budskap, satire, politikk og meningsjournalistikk utestenges?

Rett skal være rett: Det har også skjedd noe positivt i Facebook-universet. Brukere kan nå selv aktivere SafetyCheck, det blir enklere å samle inn penger til veldedige organisasjoner, og du kan nå annonsere mot «alle som har engasjert seg på siden din». Og så har Facebook kjøpt to selskaper denne uken: FacioMetrics, som er spesialister på å lese ansiktsutrykk og CrowdTangle, som avdekker hvordan saker går viralt.

…og nå kan du håndtere alle Facebook-kanalene på ett sted. Alle som styrer én eller flere bedriftskontoer, vet hvordan det føles å drukne i varsel. Nå oppdateres Pages-appen, slik at du kan ha én innboks for alle Facebook-varsel, Messenger-meldinger og Instagram-hendelser.

Breitbart News lanseres i Tyskland og Frankrike. Den amerikanske høyrepopulistiske nettavisen har fått blod på tann etter Trumps valgseier. De nye utgavene i Europa skal ha et sterkt fokus på innvandringsspørsmål.

Google deler ut 18 millioner kroner til norske mediehus. NTB, Dagbladet, Gudbrandsdølen Dagningen, Aptoma AS, Bakken & Bæck AS, Amedia og – wait for it – Schibsted-avisen Aftenposten(!) får penger fra Googles innovasjonsfond Digital News Initiative. Totalt deler Google ut 218 millioner kroner til 124 europeiske mediehus.

Rapport I. Schibsted har sluppet sin årlige «Future Report Outlook 2017: People, Technology & Business» (PDF, 45 sider). Ønsker du å lese den på nett, kan du gjøre det her.

Rapport II. Britiske og amerikanske adblock-brukere ønsker mer relevante annonser. Det viser en fersk rapport fra Audience Project: «Device Study 2016 – Ad blocking in UK & US» (PDF, 8 sider). Du finner en oppsummering på norsk her.

Rapport III. Amerikanske Pew Research Center har sluppet  «Social Media Update 2016» (PDF, 19 sider). Oppsummering her.

Expert lager Fredrikstad Blad-kopi. Elektronikk-kjeden har lagd en reklameavis med navnet «Frekstad Blad» – på papir, og distribuert som innstikk i Byavisa. Nå beklager Expert PR-stuntet.

Lanserer sosialt medie – som ikke vil ha brukerdata fra deg. Appen Vero skal konkurrere med Facebook og andre kanaler, og lover at de ikke skal bruke algoritmer eller lagre brukerdata. Du sorterer selv vennene dine i ulike kategorier.

Twitter lanserer QR-koder og ordfilter. Kodene fungerer akkurat som id-kodene på Snapchat (og Messenger). Ordfilteret lar deg fjerne tweets med ord, emneknagger, brukernavn eller emojier du ikke ønsker å se. Endringen kommer samtidig som Twitter utestenger en rekke brukere i USA fordi de sprer rasisme.

Messenger tester åpne og lukkede chatterom. Tjenesten har fått navnet Rooms – og fungerer som chatterom inni meldingsappen. Messenger lanserer også analyseverktøy til de mer enn 34.000 Messenger-bot-ene, og integreres mot Android Auto.

Snap Inc. nærmer seg børsnotering. Selskapet bak Snapchat blir trolig børsnotert allerede i mars, og verdien anslås til mellom 20 og 25 milliarder dollar (170-213 milliarder kroner).

BBC World Service utvider med 11 nye språk. Målet er å nå ut til enda flere brukere. Etter utvidelsen vil BBC World Service lage nyheter på til sammen 40 språk.

Reklamesalg i papiravisene ned med 43 prosent(!) i oktober. Mens programmatiske kjøp (+73%), sosiale medier (+67%) og video (+24%) vokser, stuper omsetningen i papiravisene. Mediebyråforeningens mediebarometer viser at omsetningen falt med 43 prosent i oktober 2016 sammenlignet med oktober 2015.

Lego boikotter innvandringskritiske mediehus. #StopFundingHate-kampanjen har nær 200.000 følgere på Facebook, og oppfordrer annonsører til å boikotte de britiske avisene Daily Mail, Daily Express og The Sun. Blant annonsørene som følger oppfordringen er Lego, som nå trekker seg fra alt samarbeid med Daily Mail.

…og sist, men ikke minst: Internett gjør voksne lykkeligere. En israelsk studie konkluderer med at spesielt seniorer (65+) er mer fornøyd med livet om de har tilgang på internett. Studien omfatter 75.000 deltakere.

Også verdt å lese:

NxtMedia.no © 2018 | Design og utvikling av Adresseavisen Medielab. Logg inn