Torsdag 18. januar 2018

New York Times kutter bannerannonsene

Mens du venter på mandagens lansering av Facebook At Work: Her er ukens viktigste nyheter om sosiale medier og mediebransjen.

Kutter i pressestøtten. Torsdag ble statsbudsjettet lagt frem. Blant de viktigste punktene for mediebransjen: Produksjonstilskuddet (pressestøtten) kuttes med 10 millioner kroner. NRK-lisensen fryses, noe som betyr at NRK må kutte 100 millioner kroner i 2017. Og så får lokalradioene 5 millioner kroner ekstra i støtte til digitaliseringstiltak. Les alt om statsbudsjettet hos Kampanje, Medier24 og Journalisten.

…og høringsfristen ute for fremtidig NRK-finansiering. Anbefalingene fra Rimmereid-rapporten har vært på høring. Rimmereid-utvalget, som leverte sin rapport i juli, anbefalte at NRK i fremtiden bør finansieres via en flat husstandsavgift. Du kan lese høringssvarene hos Kulturdepartementet, eller lese en oppsummering av svarene hos Kampanje.

Facebook lanserer Finn-konkurrent. Facebook Marketplace skal gjøre det enklere å kjøpe og selge varer og tjenester lokalt. Facebook går dermed i strupen på rubrikksider – som Schibsteds Finn.no, svenske Blocket og franske Leboncoin. Schibsted-aksjen falt med hele seks prosent dagen etter lanseringen. Tjenesten rulles først ut i USA, Storbritannia, Australia og New Zealand – og Facebook varsler at tjenesten vil rulles ut globalt.

…og letter på VR-sløret. Under Oculus Connect-konferansen torsdag kveld viste Mark Zuckerberg og Oculus Rift-teamet frem noe av det vi har i vente fremover. Blant annet kommer alle til å ha sitt eget sted og egen avatar på VR Web i fremtiden – og så lanserer de en selvstendig VR-brille, som fungerer uten PC. Oculus slipper også en egen VR-nettleser: Carmel. Du kan se opptak av live-sendingen her.

…og fortsetter å sensurere. Først ble Facebook-siden til den kurdiske artisten Ferhat Tunc stengt, så ble en annonse på Facebook for Aslak Borgersruds musikkvideo stoppet.

Samsung kjøper AI-selskapet Viv. Da Apple kjøpte opp Siri i 2010, hoppet gründerne av og i 2012 etablerte de Viv Labs Inc. Selskapet har bygd en egen plattform for kunstig intelligens, hvor virtuelle assistenter lar deg styre alt med stemmen. Samsung lanserer en egen Viv-assistent på sine telefoner i 2017.

…og Viv er så bra at Siri virker utdatert. I mai i år skrev Helt Digital om Viv-assistenten med tittelen: Stakkars, dumme Siri.

The New York Times faser ut banner-annonsene. Mediehuset vil erstatte bannerannonsene med sitt eget native annonseformat: Flex Frame. Det dynamiske annonseformatet vil endre plassering og utseende ut fra hvilken enhet du ser den på – eller vindusstørrelse. De vil også ha et design som skal passe inn blant det øvrige innholdet. Annonsene personaliseres og er innholdsdrevet for å gi brukerne en merverdi. Plasseringen vil blant annet kunne være på toppen av nettsider, mellom avsnitt i artikler og i ulike nyhetsstrømmer på mediehusets nettsider og apper. Du kan lese mer om Flex Frames på Googles DoubleClick-blogg.

…og lanserer en VR-serie med fokus på meditasjon. Lanseringen av «Meditation Journeys» føyer seg inn i rekken av tilbud som skal knytte sterkere og tettere bånd til brukerne. Selv sier New York Times at de velger plattform ut fra hvor innholdet best kan konsumeres: “VR felt like the natural medium for this because meditation is all about getting people to separate from the everyday world a little bit”, sier produktsjef for mediehusets helseseksjon, Sara Bremen Rabstenek.

Heller ikke Disney vil kjøpe Twitter. De potensielle kjøperne har én etter én varslet at de ikke er interesserte. Den manglende interessen har ført til at Twitter-aksjen stuper på børsen. Nå er Salesforce den siste, kjente, potensielle kjøperen.

…og Jack Dorsey er i ferd med å miste kontrollen. Ifølge Bloomberg går Twitter-styret forbi sin toppsjef for å søke råd om fremtiden. Uenighet om et mulig salg av Twitter skal være bakgrunnen.

Daily Mail tilbyr alt innhold gjennom Amazon Echo. De blir dermed den første nyhetsorganisasjonen som tar i bruk Amazons hjemmeassistent. Abonnenter som eier en Echo kan få assistenten til å lese opp alt innhold som produseres av Daily Mail, Mail on Sunday og helgemagasinene deres. Du kan også be om nyheter innenfor tema, stikkord eller artikkelforfattere.

Ny rapport om digital omstilling i mediebedrifter. Her er helgens #målese fra Reuters Institute for the Study of Journalism: «Digital News Project 2016 – Private Sector Media and Digital News» (PDF, 64 sider). Hakke tid, sier du? Nieman Lab har laget en kjapp oppsummering her.

MTV med tre nye Snapchat-serier i høst. Snapchat ønsker at innholdsprodusentene til Snapchat Discover skal satse enda mer på video – og noe lengre video-serier. MTV lanserte første miniserie i september (Show Us Ur Phone), og nå kommer to til: «MTV Sex Squad» og «MTV Threads».

100 millioner bruker Instagram Stories daglig. I anledning Instagrams 6-årsdag har BuzzFeed intervjuet CEO i Instagram, Kevin Systrom. Instagram har nå 500.000 annonsører i måneden, og snitt-tiden for brukerne i appen har økt kraftig etter innføring av algoritmestyrt bildestrøm, lengre videoer og Instagram Stories (for å nevne noen av endringene det siste året).

Eldre vil se nyhetene – yngre vil lese. Ja, du leste riktig. En ny amerikansk undersøkelse fra Pew Research Center viser at flere foretrekker å se (46%) enn å lese (35%) nyhetene. Videre viser undersøkelsen at eldre i større grad foretrekker å se nyhetene, mens yngre foretrekker å lese dem.

Bloomberg halverer lastetiden. En ny artikkel-mal skal redusere lastetiden med mellom 30 og 50 prosent. Malen, som har fått navnet Javelin, ble onsdag implementert på Bloomberg Technology. Inspirasjonen kommer fra Facebook Instant Articles og Google AMP.

…og Financial Times med nye, raskere nettsider. De nye sidene laster i snitt på 1,5 sekunder på desktop og 2,1 sekunder på mobil. Fortsatt et hav unna Washington Posts nye mobilsider, som lastes på 0,08 sekunder.

Yahoo med ny, personlig nyhetsapp. Yahoo har endret navnet på sin hovedapp til Yahoo Newsroom, og satser på personalisert nyhetspresentasjon for å tiltrekke seg flere brukere. Brukerne kan også selv poste lenker til nyheter de finner interessante, og er nyhetene relevante kan de dukke opp hos andre brukere.

…og er i hardt vær etter NSA- og FBI-samarbeid. Yahoo Inc har latt både National Security Agency (NSA) og FBI installere et overvåkningsprogram på sine e-postservere. Yahoo-kundenes e-poster er dermed scannet og gjort tilgjengelige for myndighetene, skriver Reuters.

Nye periscope.tv er mye mer tv. Med brukergenererte tv-kanaler og et vell av direktesendinger har Periscope relansert sin nettside periscope.tv. Verdt å sjekke ut.

BuzzFeed hacket etter avsløring. Hackergruppen OurMine endret tittelen på flere BuzzFeed-artikler til «Hacked by OurMine» etter at BuzzFeed avslørte en av medlemmene i hackergruppen. Gruppen skal ha stått bak angrep mot sosiale medie-kontoene til sjefene for Facebook, Google og Twitter.

Eurosport kjøper fotballrettigheter. Discovery-eide Eurosport har kjøpt rettighetene til den engelske Championship-ligaen og ligacupen, og tilbyr dem gjennom Eurosport Norge og strømmetjenesten Dplay.

Også verdt å lese:

NxtMedia.no © 2018 | Design og utvikling av Adresseavisen Medielab. Logg inn