Søndag 21. januar 2018

November 2016: Falske nyheter overalt

Tilbake til oversikten for 2016

Trump vinner presidentvalget i USA, og nettet flommer over av falske nyheter.

Elin Floberghagen blir ansatt som ny generalsekretær i Norsk Presseforbund, VG lanserer magasinet «Endelig fredag!», og Amedia passerer 100.000 digitale abonnenter. Men det alle snakker om er Donald Trump og falske nyheter.

For hvordan kunne Donald Trump vinne presidentvalget i USA? Noen mener klikk-maskinen Trump er et resultat av mediehusenes iver etter sidevisninger, andre mener mediene ikke har lyttet til folket og at journalistene sitter i et ekkokammer. Eller er alt Facebooks skyld?

Det eneste som er sikkert er at nettet flommer over av falske nyheter. Hundrevis av politiske nyhetssider (blant annet fra Makedonia) har spredt tusenvis av falske nyhetssakersosial medier om Clinton og Trump. For eksempel: «Nyheten» om at paven støtter Trump ble delt over 960.000 ganger på Facebook før valget. Facebook svarte torsdag på kritikken, og medgir at de har mye å ta tak i.

Etter valget stenger Google og Facebook falske nyhetssider ute fra annonsenettverkene sine.

Men Facebook har mer enn falske nyheter å tenke på: En feil gjorde at Facebook feilaktig endret status til «avdød» for millioner av brukere. Til og med Facebook-sjef Mark Zuckerbergs side ble rammet av feilen.

Deretter hagler kritikken fra alle kanter da det blir kjent at Facebook-annonsører kan velge – eller velge bort – etniske grupper når de skal lage en målgruppe.

Facebook varsler også svakere vekst i omsetningen i 2017. Årsaken er at Facebook når et metningspunkt for hvor mange annonser de vil ha i brukernes nyhetsfeed.

VGs annonseinntekter fra papir faller med hele 36 prosent i tredje kvartal. Det blir også kjent at VG blir det første nordiske mediehuset (betalingsmur) på Snapchat Discover.

Associated Press vil automatisere opp til 80 prosent av innholdsproduksjonen innen 2020. Nå jobber nyhetsbyrået med maskinlæring for automatisk å lage forskjellige versjoner av saker til ulike plattformer og målgrupper.

Thomson Reuters kutter 2.000 stillinger. Nedskjæringene berører selskapets virksomhet i 39 land. I dag er det 48.000 ansatte i Thomson Reuters.

TBB og DL Discovery lanserer ny nettavis for ungdom. Munin.buzz skal gjøre det lettere for ungdom å forstå nyhetene.

Google deler ut 18 millioner kroner til norske mediehus. NTB, Dagbladet, Gudbrandsdølen Dagningen, Aptoma AS, Bakken & Bæck AS, Amedia og Aftenposten får penger fra Googles innovasjonsfond Digital News Initiative.

Det er det britiske mediekonsernet Newsquest ber lesere selv skrive nyheter til nettavisene. Konsernet åpner for leserbidrag i alle sine 11 London-titler, og har kuttet kraftig i antall redaksjonelt ansatte den siste tiden.

Instagram lanserer direkte video og Instagram Direct – hvor du kan sende bilder og videoer som sletter seg selv til venner.

Amedia tester «Spotify for lokalaviser». I første omgang tester de tjenesten på abonnenter av Nordlys. For 49 kroner ekstra i måneden får abonnentene digital tilgang til alle Amedias 62 aviser.

LO gir ni millioner kroner til Klassekampen og 10 millioner til Dagsavisen. Nyheten om pengestøtten har ikke gått upåaktet hen. For er dette egentlig sponsing av journalistikk?

Tilbake til oversikten for 2016
NxtMedia.no © 2018 | Design og utvikling av Adresseavisen Medielab. Logg inn