Onsdag 16. august 2017

Nye EU-regler begrenser bruk av målrettede annonser

EU vil beskytte deg mot målrettede annonser, og norske myndigheter ba Facebook om brukerdata 33 ganger på seks måneder.

Her er ukens viktigste nyheter om sosiale medier og mediebransjen:

EU vil stramme inn bruk av «big data» for annonsering. Et lekket arbeidsdokument (PDF, 38 sider) viser at EU-kommisjonen vil erstatte det såkalte cookie-direktivet med nye, strengere regler for innsamling av brukerdata. De nye reglene vil få stor betydning for all annonsering på digitale plattformer – både programmatisk og gjennom sosiale medier. Forslaget presenteres allerede 11. januar.

Norske myndigheter ba Facebook om brukerdata 33 ganger på seks måneder. Denne uken publiserte Facebook sin ’Government Request Report’ for første halvår 2016. Facebook har registrert 33 norske forespørsler om tilgang til 37 brukerkontoer. I tillegg har norske myndigheter sendt 34 forespørsler om frysing av 48 kontoer på grunn av etterforskning. Du finner de norske tallene her.

…og globalt økte antall forespørsler fra myndighetene med 27 prosent fra 2015. 56 prosent av alle forespørsler om brukerdata kommer fra amerikanske myndigheter.

Tyskland vil straffe Facebook for spredning av falske nyheter. Et nytt lovforslag vil åpne for bøter på inntil 500.000 euro (4,5 millioner kroner) dersom Facebook ikke fjerner falske nyheter innen 24 timer.

Facebook tester Live Audio. Foreløpig er tjenesten kun tilgjengelig for utvalgte brukere og partnere (deriblant BBC World Service). Tidlig i 2017 vil alle få mulighet til å sende og lytte til direkte lyd på Facebook – også utenfor Facebook-appen.

…og lanserer video-samtaler for grupper i Messenger. Du kan nå ha videosamtaler med opp til seks personer samtidig. Tjenesten, som er i direkte konkurranse med Skype og tenåringsappen Houseparty, fungerer både på mobil og desktop.

…og har funnet ny tellefeil. Denne gangen er det trafikken til Instant Articles fra iPhone-er som er underrapportert med mellom 10 og 30 prosent. Feilen er nå rettet. Dette er den fjerde målefeilen som er avdekket hos Facebook siden september.

…og fargelegger nyhetsfeeden din. Bakgrunnsfarger på rene tekst-oppdateringer blir nå rullet ut. Foreløpig er fargevalget kun tilgjengelig for Android-brukere, men iOS og desktop vil få tjenesten ’om kort tid’.

Lanserer Broen.xyz. Bak det nye, nordiske mediehuset står tidligere Bergens Tidende-journalist Hilde Sandvik. Broen.xyz skal ikke være en tradisjonell nettavis, men mer en plattform hvor fellesnordiske tema tas opp. Abonnement (medlemskap) koster 129 kroner pr måned.

Snapchat signerer avtale med Disney-ABC Television Group. Mediegiganten skal produsere eksklusive serier for Snapchat i USA. Den første serien (Watch Party: The Bachelor) har premiere på Snapchat 3. januar.

…og kjøper annonse-selskapet Flite. Snap Inc. er svært aktiv på markedet foran den kommende børsnoteringen i mars, og har nå kjøpt adtech-selskapet Flite.

Ett norsk bidrag til Nieman Labs 2017-spådommer. Fungerende redaktør i NRK Beta, Ståle Grut, er den eneste nordmannen i Nieman Labs spådommer for journalistikken i 2017. Tema: «The Battle for High-Quality VR».

…og VR blir mer sosialt. Nå er Oculus ’Rooms’ lansert. Rooms er et VR-område (utformet som en futuristisk stue) hvor brukere kan møtes, spille spill og se på film sammen.

Twitter tester delingsknapp i stedet for retweet. I slutten av 2015 ble favoritt-stjernene endret til liker-hjerter. Nå tester Twitter en delingsknapp i stedet for retweets og en samtaleboble i stedet for svar-pilen. De oppdaterer også søkeresultatene i Twitter-appen.

…samtidig faller Twitters aksjekurs. Både brukerveksten og omsetningen har stagnert.

Instagram Stories ruller ut klistremerker. Dermed kopierer de enda en funksjon fra konkurrenten Snapchat.

Svenske Mittmedia publiserer lokale nyheter på arabisk. Nyhetsappen MittArabi inneholder nyheter fra Gävle. Blir appen en suksess, ønsker konsernet å etablere lignende apper i andre byer.

Nettavisens annonsører utnyttet i omfattende annonsesvindel. Mer enn 500.000 falske nettbrukere og 250.000 falske nettsider er avslørt i den internasjonale rekordsvindelen, hvor annonsører daglig har betalt fem millioner dollar (43 millioner kroner) for falske visninger. Et av nettstedene som er forfalsket er nettavisen.no (betalingsmur).

Ny trendrapport fra WAN-IFRA. «World Press Trends 2016» (64 sider) tar for seg trender i 70 land. Rapporten er gratis for MBL-medlemmer (kontakt britt(a)mediebedriftene.no). Andre kan kjøpe den via WAN-IFRAs nettsider (250 euro).

…og Tech Trend Report 2017 er ute. Du kan laste ned rapporten (gratis) fra Future Today Institute.

Amedia utsetter Schibsted-svar. Hvilket nettverk og teknologi skal Amedia bruke for programmatisk annonsering? Valget står mellom AppNexus (Schibsted og Polaris Media) og Google (Dagbladet og Aller Media). Amedia signaliserte i sommer at de skulle konkludere før jul, men nå er avgjørelsen utsatt.

Vi bruker stadig mer tid i mobilapper. I USA konsumerer hver person i snitt medieinnhold i 133 minutter – hver dag. Det er en økning på 38,5 prosent på ett år.

Også verdt å lese:

NxtMedia.no © 2017 | Design og utvikling av Adresseavisen Medielab. Logg inn