Søndag 21. januar 2018

Nyhetsåret 2016 (for medienerder)

Om du plutselig våknet og lurer på hva som skjedde i 2016: Her er de viktigste nyhetene fra sosiale medier og mediebransjen.

Falske nyheter, sluttpakker, Instant Articles, bot-er, suksesshistorier og avisfiaskoer. 2016 hadde det meste. Her er nyhetsåret 2016 oppsummert – måned for måned.

PS! Du kan enkelt lese enda mer om månedenes viktigste nyheter (med lenker til kilder). Bare trykk på ’les mer’ under hver måned.

Januar – Den tunge starten

  • Facebook åpner for Facebook Live
  • Dagbladet først ute med Instant Articles (og kutter kommentarfeltet)
  • Mye kutt: VG la ned distriktskontorene i Tromsø, Bergen og Trondheim
  • TV2 lanserer prosjektet “TV2 i 2020”, uten at vi forsto hvor omfattende det var.
  • Kun Amedia var ærlige nok på at de kom til å kutte mye, mye mer (Are Stokstad under Mediedagen i Oslo).

Les flere januar-nyheter her.

Februar: LO selger Amedia

  • Facebook endrer algoritmene for å ta livet av clickbait-sider. Det lykkes de absolutt med i løpet av 2016.
  • Nordlys solgte Buzzit til Venture Factory – og dermed var den siste clickbait-siden i norske mediehus historie.
  • Facebook lanserte også de nye likerknappene sine (reactions).
  • Schibsted manet til felles kamp mot Facebook og Google.
  • 22. februar ble det kjent at Amedia blir solgt fra LO til Sparebankstiftelsen DNB.
  • New Day… Årets avisflopp i England. Lagt ned etter to måneder. Flere eksempler på papir-forsøk i England i 2016 – men bare The New European har lyktes.
  • Norske Vio Media lansert.

Les flere februar-nyheter her.

Mars: Algoritmene kommer

  • Algoritmestyrt bildestrøm i Instagram og Twitter.
  • VG og Stavanger Aftenblad testet ut mikrobetaling.
  • The Independent kutter papir og går digitalt – med stort hell.

Les flere mars-nyheter her.

April: Bot og bedring

  • Instant Articles åpnet for alle.
  • Bot-ene kommer til meldingsappene.
  • Robotene kommer til mediehusene i Sverige.
  • Schibsted omorganiserer markedsavdelingene sine i én enhet.

Les flere april-nyheter her.

Mai: Facebook-redaktører avslørt

  • NTB sjøsetter sin robot 16. mai.
  • Det blir kjent at Facebook har menneskelige redaktører.
  • Adresseavisen årets avis under Årets Mediepriser i Bergen.
  • VG passerer 100.000 papiraviser på hverdager.

Les flere mai-nyheter her.

Juni: Bare video på Facebook om fem år

  • Facebook åpnet norsk kontor
  • …og kom med 360-bilder.
  • Svein-Erik Hole i Teknisk Ukeblad ble årets Netthode.
  • Facebook-topp sier nyhetsstrømmen din kun vil bestå av video innen fem år.
  • Medier24 ruller opp Fruhjorth-saken.

Les flere juni-nyheter her.

Juli: Suksess med pop-up-aviser

  • Pokemon Go tar fullstendig av.
  • Snapchat lanserer Memories
  • Abonnementsrekord etter Brexit i flere aviser.
  • The New European ser dagens lys. Pop-up-avisene kommer.
  • Messenger passerer 1 mrd brukere.

Les flere juli-nyheter her.

August: Facebook vinner adblock-krig

  • TV2 sa nei til ny tv-avtale
  • Facebook lanserer Instagram Stories.
  • Facebook går til krig mot adblock – og vinner.
  • VG publiserer nyheter fra Amedia og NRK.
  • Arianna Huffington gir seg i Huffington Post. Thrive Global – en plattform for velvære og produktivitet.

Les flere august-nyheter her.

September: Aftenpostens Facebook-protest

  • Aftenposten protesterer mot Facebook-sensur
  • Facebook får mye kritikk for spredning av falske nyheter (trending news).
  • Amedia, Schibsted og Polaris Media drøfter allianse mot Google og Facebook.
  • Flere mediehus går sammen for å bekjempe falske nyheter. 30+ organisasjoner med Google, Twitter og Facebook i spissen (The First DRaft Partner Network).
  • Snapchat endrer navn.

Les flere september-nyheter her.

Oktober: 60 Minutes intervjuer robot

  • New York Times kutter bannerannonsene. Flex Frame.
  • Facebook lanserer Marketplace og Workplace.
  • Ingen vil kjøpe Twitter.
  • Discovery kjøper fotballrettigheter Championship og ligacupen.
  • 60 minutes intervjuet den første roboten – Sophia – om kunstig intelligens.
  • Åmås-utvalget leverte noe motvillig en delrapport om kommersiell allmennkringkasting. Knut Olav Åmås.

Les flere oktober-nyheter her.

November: Falske nyheter overalt

  • Trump vinner presidentvalget.
  • Falske nyheter overalt.
  • Facebook varsler lavere vekst i omsetningen i 2017.
  • AP varsler at de ønsker å automatisere opp til 80 prosent av innholdsproduksjonen innen 2020.
  • Elin Floberghagen ny generalsekretær i Norsk Preseforbund.
  • Instagram varsler Live video.

Les flere november-nyheter her.

Desember: Europa strammer grepet

  • EU-kommisjonen vil stramme inn reglene for innsamling av brukerdata.
  • Storbritannia vedtar ny lov om overvåkning.
  • En nettside blir dømt for å ha lenket til en annen.
  • Facebook merker falske nyheter.
  • Filter Media vil konkurrere med VG og Dagbladet.
  • Amazon Prime lansert i Norge.

Les flere desember-nyheter her.

NxtMedia.no © 2018 | Design og utvikling av Adresseavisen Medielab. Logg inn