Mandag 25. september 2017

Oktober 2016: 60 Minutes intervjuer robot

Tilbake til oversikten for 2016

60 Minutes intervjuet den første roboten om kunstig intelligens, og Åmås-utvalget leverer (noe motvillig) en delrapport om kommersiell allmennkringkasting.

For første gang blir en robot intervjuet av 60 Minutes. Reporter Charlie Rose intervjuet roboten Sophia om kunstig intelligens. Resultatet ble – tja – så der… Se det to minutter lange intervjuet her. Intervjuet var en del av en sending viet til kunstig intelligens.

Tradisjonen tro truer den blå-blå regjeringen med kutt i pressestøtten. Og tradisjonen tro blir det ikke noe av det. Etter at det politiske spillet er over blir pressestøtten på samme krone-nivå som 2016. NRK får også 60 millioner kroner mer å rutte med (totalt hentet NRK inn 5,4 milliarder lisenskroner i 2015).

Facebook lanserer Finn-konkurrent: Facebook Marketplace skal gjøre det enklere å kjøpe og selge varer og tjenester lokalt. Tjenesten vil rulles ut globalt i løpet av 2017.

Facebook åpnet også Workplace for alle. Det ble ingen overraskelser da Facebook åpnet Facebook at Work for alle. Det eneste de hadde holdt hemmelig var navnet: Workplace. 

…og myker opp retningslinjene sine. Er innholdet «newsworthy, significant, or important to the public interest» kan det publiseres på Facebook – selv om innholdet bryter med de globale retningslinjene.

The New York Times faser ut banner-annonsene. Mediehuset vil erstatte bannerannonsene med sitt eget native annonseformat: Flex Frame. Du kan lese mer om Flex Frames på Googles DoubleClick-blogg.

Discovery-eide Eurosport fortsetter å kjøpe sportsrettigheter. Nå er det rettighetene til den engelske Championship-ligaen og ligacupen som er sikret.

NRK troner på toppen av listen over de 97 bedriftene som er med Ipsos omdømmeundersøkelse i Norge. Av andre mediebedrifter kan vi nevne: TV2 (5. plass), Aftenposten (9. plass), TV Norge (23. plass), VG (36. plass) og Dagbladet (41. plass). Helt på bunnen ligger Amedia (93. plass). 

Tall Medier24 har fått tilgang til viser at oppslutningen om lineær-TV i Norge faller. Snart er hver tredje seer over 60 år. Og 90 prosent av Dagsrevyens seere er over 40 år. Det viser tall Dagbladet har fått av NRK. Antallet seere under 40 år har falt med 70 prosent siden 2001.

Snapchat betaler mediehus for innhold, og går bort fra dagens modell hvor mediehusene og Snapchat deler på annonseinntektene. Fra nå blir mediehusene betalt for innhold til Snapchat Discover, mens Snapchat tar alle annonseinntektene.

Mediemangfoldsutvalget – med Knut Olav Åmås i spissen – var tydelig misfornøyd med situasjonen da de måtte levere en delrapport om kommersiell allmennkringkasting. Utvalget skal levere sin endelige rapport i mars 2017, men måtte på fire ukers varsel levere en delrapport til Regjeringen. Åmås mener utvalget verken hadde «tid eller forutsetning til å gjøre de ansvarlige vurderingene som ligger i mandatet».

Aller Media legger ned damebladet Henne. Bladet ble lansert for 22 år siden. I Storbritannia legger Time Inc. ned damebladet InStyle etter 15 års drift.

Syv nye mediehus får pressestøtte i år. Totalt 151 mediehus deler på 313 millioner kroner i produksjonstilskudd. Vårt Land er fortsatt den største mottakeren av støtte med 41,5 millioner kroner. Dagsavisen mister 5 millioner kroner i støtte, mens nye Dagens Perspektiv får 5,9 millioner kroner.

Tilbake til oversikten for 2016
NxtMedia.no © 2017 | Design og utvikling av Adresseavisen Medielab. Logg inn