Søndag 21. januar 2018

September 2016: Aftenposten protesterer mot Facebook

Tilbake til oversikten for 2016

Begynnelsen på en svært tøff høst for Facebook med én sprengt satellitter, en haug falske nyheter og sensur-kritikk fra øst og vest.

Facebook krever at Aftenposten fjerner et dokumentarfoto fra Vietnamkrigen som viser en naken jente. Nei, sier Aftenpostens sjefredaktør Espen Egil Hansen, som henvender seg direkte til Facebook-sjef Mark Zuckerberg. For å få oppmerksomhet lager Aftenposten en Facebook-kampanje og målretter Hansens videobrev mot menn i Silicon Valley.

Men det var mye annet Facebook-sjef Mark Zuckerberg måtte tenke på i september: Facebook får så hatten passer etter at algoritmene løfter frem falske nyheter i USA. Spredningen av falske nyheter blir oppdaget bare tre dager etter at Facebook-redaktørene fikk sparken og ble erstattet av algoritmer.

På toppen av det hele sprengte SpaceX Facebooks første satellitt under en rakett-test. Den skulle være startskuddet for arbeidet med global nett-tilgang – ehhh, altså Facebook-tilgang. Prislappen på satellitten var på 792 millioner kroner.

30+ organisasjoner vil bekjempe spredningen av falske nyheter. Det er Google-initierte The First Draft Partner Network som står bak satsingen. Nå får de med seg Facebook, Twitter og mange av de største internasjonale mediehusene. Deltakerne skal dele kunnskap, utvikle retningslinjer og «strømlinje verifiserings-prosesser».

EU legger frem forslag til ny lov om opphavsrett. Loven skal forsterke mediehusenes posisjon, og tvinge Facebook, Google og andre nyhetsaggregerende tjenester til å inngå avtaler med mediehusene. Loven skal behandles i EU-parlamentet, og hos alle medlemslandene, før den kan bli vedtatt.

…og EU vil bygge 5G-nett langs veinettet i Europa. Blir forslaget vedtatt vil det trolig være dødsstøtet for den kontroversielle DAB-radioen. Ifølge dokumentet «5G for Europe: An Action Plan» (PDF) skal alle EU-land tilby 5G-nett i alle urbane områder, hovedveinettet og tognettet innen 2025. I tillegg skal alle offentlige bygg og transportknutepunkt ha fiberhastighet. Alle husholdninger skal også sikres nettilgang med minimum 100 Mbps-linjer.

Snapchat endrer navn – og lanserer briller med innebygd kamera. Dette er det første fysiske produktet som slippes fra Snap Inc., som er det nye navnet på selskapet bak appen Snapchat. Selskapet definerer seg som et kamera-selskap, og brillene er det første skrittet Snapchat tar for å frigjøre seg fra mobiltelefonene.

Danmarks statsminister får pressen på nakken etter at han valgte å presentere hovedpunktene i regjeringens økonomiske planer frem mot 2025 direkte på sin Facebook-side. Flere mediefolk reagerer kraftig på at statsministeren setter journalistene ut av spill ved å presentere planene på Facebook Live kvelden før regjeringens pressekonferanse.

I Norge blir det reaksjoner på at Drammen kommune bygger opp sin egen redaksjon. De ansetter en redaksjonssjef som skal «jakte på de gode historiene». Politisk redaktør i Drammens Tidende, Karianne Braathen, mener planene «gir assosiasjoner til koselig, lokal propaganda».

Dagsavisen satser i Østfold. Dagsavisen Østfold vil komme ut på papir, og ha lokale nettsteder i Fredrikstad, Moss, Sarpsborg og Halden. Dagsavisens innhold vil dominere avisen, men det blir lokale sider for de ulike utgavene. Samtidig legges gratisavisene Askeravisen og Bærumsavisen ned på grunn av annonsesvikt. Tre ansatte mister jobben.

Sven Egil Omdal fillerister Nettavisen i kommentar. Nettavisen fant det for godt å telle opp antall utenlandske navn som sto tiltalt i Oslo tingrett «en tilfeldig uke», og presentere «funnene» som en nyhet. «Vi må tørre å ta debatten om hva i huleste Nettavisen driver med», skriver Omdal. Nettavisen medgir at utvalget er «nokså tynt», men påpeker at «fakta har aldri skadet noen, heller ikke om de er ufullstendige«.

Tradisjonen tro kommer det mange kuttnyheter i september. Sunnmørsposten må kutte minst ti stillinger, NTB må kutte kostnadene med 10 millioner kroner i 2017, NRK skal kutte 20 årsverk i produksjonsavdelingen, Aftenposten skal kutte 40 stillinger (hver femte journalist), Adresseavisen skal kutte mellom 15-20 årsverk innen 2017 og The Guardian skal si opp 30 prosent av de ansatte i USA. Om ikke det var nok varsler TV2 at de kutter ytterligere 113 årsverk (totalt 177 årsverk i 2016).

…og Schibsted varsler «tre-fire år med kostnadskutt i mediehusene». Det er sjefen i Schibsted Sverige, Raoul Grüntal, som varsler at mediehusene i Norge og Sverige står foran flere kutt de nærmeste årene.

Bare 32 prosent har tillit til media i USA – to måneder før presidentvalget. Gallups årlige undersøkelse viser at tilliten til mediebedriftene har falt med åtte prosent siden 2015. Spesielt skeptiske er republikanerne, hvor bare 14 prosent sier de stoler på mediehusene.

Google gjør et nytt (mislykket) forsøk på meldingsapper, og håper kunstig intelligens skal friste brukere til å prøve Google Allo. Ingenting tyder på at de lykkes.

Alle tror Twitter kommer til å selges, men det viser seg at ingen vil kjøpe dem. Microsoft, Walt Disney, Salesforce og Google er blant de mange aktuelle kjøperne.

Tilbake til oversikten for 2016
NxtMedia.no © 2018 | Design og utvikling av Adresseavisen Medielab. Logg inn