Søndag 21. januar 2018

Snapchat betaler for innhold

Snapchat betaler for innhold – og det er duket for en ny innovasjonsrapport fra New York Times.

Her er ukens viktigste nyheter om sosiale medier og mediebransjen:

Snapchat vil betale mediehus for innhold. Dermed går Snapchat bort fra dagens modell hvor mediehusene og Snapchat deler på annonseinntektene. Fra nå blir mediehusene betalt for innhold til Snapchat Discover, mens Snapchat tar alle annonseinntektene.

…og slår Instagram og Facebook som det mest brukte sosiale mediet blant tenåringer. En ny studie viser at 80 prosent av amerikanske tenåringer bruker Snapchat minst én gang i måneden. Det er opp fra 74 prosent for ett år siden. 79 prosent bruker Instagram, mens bare 52 prosent bruker Facebook. Studien omfatter 10.000 respondenter i alderen 14-18 år.

  • Dette er nettversjonen av nyhetsbrevet fra Helt Digital. Meld deg på i dag, og få ukens viktigste nyheter på e-post hver fredag morgen.

90 prosent av Dagsrevyens seere er over 40 år. Det viser tall Dagbladet har fått av NRK. Antallet seere under 40 år har falt med 70 prosent siden 2001.

The New York Times får ny toppsjef. Arthur Gregg Sulzberger (36) ble tirsdag utnevnt til «deputy publisher». Det betyr at han kommer til å ta over publisher- og styrelederjobben i New York Times etter sin far. 36-åringen representerer den femte generasjonen av Ochs-Sulzberger-familien, som har styrt The New York Times siden 1896. Han ledet også arbeidet med innovasjonsrapporten som kom i 2014.

…og det kommer en ny innovasjonsrapport fra The New York Times. I løpet av «de neste ukene» forventes det at hele eller deler av den nye rapporten vil bli offentliggjort. Rapporten er en oppskrift på hvordan mediehuset skal omstille seg for en digital og mobil fremtid.

The Independent kuttet papir og går med overskudd for første gang på 23 år. Resultatene kommer bare seks måneder etter at mediehuset la ned papirutgaven. De digitale annonseinntektene har økt med 45 prosent det siste året (betalingsmur), og vil passere 200 millioner kroner i år.

Her er syv mediebedrifter du bør følge (ekstra godt) med på. To norske mediehus er med på listen fra Helt Digital.

The Wall Street Journal vil ha flere digitale abonnenter enn papirabonnenter før årsskiftet. Denne uken ble det kjent at mediehuset har passert én million rene digitalabonnenter. Brukerbetaling har også gått forbi annonseinntekter som viktigste inntektskilde.

…og BT Junior har snart nådd 1.000 abonnenter. Det er bare seks uker siden Bergens Tidende lanserte sin satsing på unge. Bergens Tidende selv har nå 19.000 rene digitalabonnenter. Totalt har Schibsteds fire abonnementsaviser passert 100.000 digitale abonnenter.

…og som en herlig kontrast: «What if the newspaper industry made a colossal mistake? What if the industry should have stuck with its strengths – the print editions where the vast majority of their readers still reside and where the overwhelming majority of advertising and subscription revenue come from – instead of chasing the online chimera?». Les hele saken hos Politico – på nett selvfølgelig.

Ny rapport I. 23 prosent av amerikanske nyhetsartikler på nett har referanser til sosiale medier. Les mer i rapporten «The State Of Social Embeds» (PDF, 9 sider). Rapporten er gratis.

Ny rapport II: Kommentarfeltene er gjenstand for WAN-IFRAs siste rapport «Do Comments Matter? Global Online Commenting Study 2016» (PDF, 28 sider). Rapporten er gratis, men krever at du legger igjen e-postadressen din. Du kan også lese oppsummeringen her.

Ny rapport III: Norske aviser tapte i fjor 740 millioner kroner i annonseinntekter på pair, mens digitale inntekter kun økte med 21 millioner kroner. Det kommer frem i «Økonomi i norske medievirksomheter 2011-2015» (PDF, 64 sider) fra Medietilsynet. Du kan lese oppsummering hos Medier24.com.

…og nytt World News Publishing Focus: Her kan du laste ned det siste WAN-IFRA-bladet (PDF, 28 sider). Temaet er «Technology & Innovation Outlook».

Åmås-utvalget leverte delrapport om kommersiell allmennkringkasting. Mediemangfoldsutvalget – med Knut Olav Åmås i spissen – var tydelig misfornøyd med situasjonen da de måtte levere en delrapport om kommersiell allmennkringkasting denne uken. Utvalget skal levere sin endelige rapport i mars 2017, men måtte på fire ukers varsel levere en delrapport til Regjeringen. Åmås mener utvalget verken hadde «tid eller forutsetning til å gjøre de ansvarlige vurderingene som ligger i mandatet».

…og utvalget konkluderte med: Dersom vi skal ha en kommersiell allmennkringkaster, kan det være positivt å gi den økonomisk støtte i en avgrenset periode. Men det er viktig for mangfoldet av søknader at denne avtalen ikke forplikter noen til å være i Bergen. Du finner hele delrapporten her (PDF, 55 sider).

…og Åmås-utvalget er ett av temaene i MediaPuls. Der kan du høre mer om bakgrunnen for delrapporten og kritikken i etterkant. Ukens gjest er Norges beste foredragsholder: Magnus Strømnes Bøe, som blant annet snakker om hva som er viktig for nettsider i 2017.

Donald Trump lanserte #TrumpTV. Spekulasjonene går høyt og lavt om Trump har planer om å starte en TV-kanal etter valget 8. november. Den republikanske presidentkandidaten bruker Facebook Live aktivt for å nå ut til sine følgere, og har leid inn profesjonelle TV-folk. Denne uken begynte han å markedsføre sendingene som #TrumpTV, og på direkte spørsmål fra CNN om TV-planene svarer pressetalsmannen hans: «Trump er en entreprenør».

…og The New York Times lanserer valg-robot. Messenger-boten skal gi brukerne oppdateringer i valgkampinnspurten. Du kan teste den her.

…mens The Washington Post bruker robotjournalist til å dekke valget. Mediehuset skal dekke resultatene fra alle valgdistriktene på valgdagen. Det har de ikke folk nok til, så derfor har de bygd en robotjournalist. Roboten er et program med navnet Heliograf, og skal frigjøre tid til å dekke de store sakene for de mer enn 60 politiske journalistene i mediehuset.

…og nyhetsbyrået Press Association setter robotjournalist i arbeid. Roboten skal produsere både sports- og nyhetssaker for det største nyhetsbyrået i Storbritannia.

The Telegraph tjener penger på begravelser. Her er fem eksempler på (veldig) alternative inntektskilder for mediehus.

BuzzFeed skal sende direkte på Twitter fra valgnatten. Twitter har sendt de tre valgdebattene direkte, og sikrer seg nå også direktesendinger på valgnatten. Sendingen fra BuzzFeed blir kun sendt på Twitter.

…og BuzzFeed UK har nå over 80 journalister. UK-kontoret gikk med 5,8 millioner kroner i overskudd i 2015, og har i år stått bak en rekke journalistiske scoop. Nettsiden har «bare» 12 millioner unike brukere i måneden, men BuzzFeeds britiske Facebook-side er besøkt av mer enn 100 millioner personer den siste måneden.

…og vil etablere to byrå i Storbritannia for produksjon av sponsede videoer. BuzzFeed lanserer også et nytt annonseprodukt, «Headstart», som skal være et tilbud til bedrifter som ønsker billigere videoproduksjoner.

…og verdsettes til 14 milliarder kroner. NBCUniversial investerer trolig ytterligere 200 millioner dollar i BuzzFeed. Det er bare ett år siden de investerte samme sum. Dermed er verdien av BuzzFeed rundt 1,7 milliarder dollar (14 milliarder kroner).

Ber om utvidet nullmoms og økt mediestøtte. Fem medieorganisasjoner var mandag på høringsmøte hos Stortingets finanskomité. Mediebedriftenes Landsforening mener bransjen trenger mer pengestøtte til innovasjon og omstilling, og at mediebransjen ikke passer inn i Innovasjon Norges krav.

Pinterest jobber med en «Explore»-seksjon for mediehus og merkevarer. Seksjonen skal hjelpe mediehus og merkevarer med publisering av video og «multimedia-poster». Pinterest satser også tungt på e-handel. 525.000 nordmenn har i dag profil på Pinterest. 72 prosent av dem er kvinner.

TV-kanaler sender direkte på Facebook fra krigshandlingene i Mosul. Britiske Channel 4 News, Al-Jazeera og det kurdiske nyhetsbyrået Rudaw får kritikk etter at de sendte direkte på Facebook Live fra kamphandlingene utenfor Mosul. Sendingen fra Channel 4 News (4 timer) er sett mer enn 536.000 ganger.

…og Facebook lar sider planlegge direktesendinger. Tjenesten er foreløpig kun tilgjengelig for verifiserte sider. Brukere kan dermed varsles på forhånd om planlagte direktesendinger.

Facebook åpner for 360-videoer og -bilder i Instant Articles. Du kan se et eksempel her fra USA Today.

…og USA Today har lansert sitt ukentlige nyhetsprogram – i VR. Programmet ’VRtually There’ publiseres hver torsdag, og er tilgjengelig i USA Todays app, Facebook-side og YouTube-kanal.

Messenger vil hjelpe deg å finne noe å snakke om. Facebook Messenger tester en «Conversation Topics»-tjeneste, som rett og slett skal hjelpe deg å finne tema å snakke om.

NTB skal kutte ti årsverk. Ifølge budsjettforslaget for 2017 skal nyhetsbyrået redusere utgiftene med 10 millioner kroner neste år.

Aller Media legger ned damebladet Henne. Bladet ble lansert for 22 år siden. I Storbritannia legger Time Inc. ned damebladet InStyle etter 15 års drift.

Duket for nytt PFU-møte tirsdag. Her er de 11 sakene som skal opp for Pressens Faglige Utvalg.

Også verdt å lese:

NxtMedia.no © 2018 | Design og utvikling av Adresseavisen Medielab. Logg inn