Søndag 21. januar 2018

Snipp, snapp, snute – så var DAB-radioen ute

Nytt EU-forslag slår beina unna DAB-radioen – og Facebook sertifiserer markedsførere. Her er ukens viktigste nyheter om sosiale medier og mediebransjen.

EU la frem forslag til ny lov om opphavsrett. Loven skal forsterke mediehusenes posisjon, og tvinge Facebook, Google og andre nyhetsaggregerende tjenester til å inngå avtaler med mediehusene. Loven skal behandles i EU-parlamentet, og hos alle medlemslandene, før den kan bli vedtatt.

…noe Google likte svært dårlig. I en bloggpost angriper Google forslaget til ny lov om opphavsrett. De mener det er uaktuelt å betale for å få vise mediehusenes innhold i søkeresultat og på Google Nyheter, og mener trafikken de sender til mediehusene hjelper med å finansiere journalistikken.

…mens tyske mediehus er positive. Det tyske svaret på MBL, Bundesverband Deutscher Zeitungsverleger, og forbundet for tyske tidsskrifter (VDZ) mener EUs lovforslag er et viktig skritt for å ivareta mediehusenes interesser.

…og EU vil bygge 5G-nett langs veinettet i Europa. Blir forslaget vedtatt vil det trolig være dødsstøtet for den kontroversielle DAB-radioen. Ifølge dokumentet «5G for Europe: An Action Plan» (PDF) skal alle EU-land tilby 5G-nett i alle urbane områder, hovedveinettet og tognettet innen 2025. I tillegg skal alle offentlige bygg og transportknutepunkt ha fiberhastighet. Alle husholdninger skal også sikres nettilgang med minimum 100 Mbps-linjer.

Facebook åpner for sertifisering for markedsførere. Sertifiseringen skal skje gjennom Facebook Blueprint, og det kreves at deltakeren består to tester – en generell for annonsering på Facebook, og en innenfor et utvalgt spesialfelt (ja, det ligner veldig på Googles sertifiseringsprosess). De som består testene får et merke de kan bruke i promotering av seg selv.

…og har laget en håndbok for bedrifter som vil lykkes internasjonalt. Guiden «Going global with Facebook» viser måter bedrifter kan bruke plattformen på for å øke rekkevidden internasjonalt.

…og vil lansere ‘Trending Topics’ utenfor USA. Facebook sparket redaktørene som styrte ‘Trending Topics’ i USA i slutten av august. Ved kun å basere seg på algoritmer, kan tjenesten nå skaleres internasjonalt, forteller sjefen for Facebooks nyhetsfeed, Adam Mosseri.

…og oppdaterer Messenger. En av tjenestene i den nye versjonen av Messenger er at trykk på annonser på Facebook kan åpne en samtale i Messenger. Om bedriften har en chatbot, kan kunden gjennomføre hele kjøpet (inkludert betaling) uten å forlate meldingstjenesten.

Starter ny gratisavis i London. Den nye superlokale ukeavisen ‘City Matters’ får fem journalister, og skal dekke et lite område i London sentrum. Avisen prøver seg med et opplag på 20.000.

…mens pop-up avisen The New European har nådd 10 utgaver! Den britiske ukeavisen ble etablert 8. juli som et selvfinansierende stunt med fire planlagte utgaver etter Brexit. Fortsatt selger papiravisen så godt at de fortsetter å gi den ut.

30+ organisasjoner vil bekjempe spredningen av falske nyheter. Det er Google-initierte The First Draft Partner Network som står bak satsingen. Nå får de med seg Facebook, Twitter og mange av de største internasjonale mediehusene. Deltakerne skal dele kunnskap, utvikle retningslinjer og «strømlinje verifiserings-prosesser».

Twitter utvider 140-tegngrensen. Fra mandag vil ikke lenker, bilder og brukernavn telle med i de 140 tegnene du kan skrive på Twitter. Endringen ble varslet på Twitters blogg allerede i mai.

…og gjør det lettere å drive kundeservice på Twitter. Her kan du lese mer om de nye tjenestene.

…og lanserer Twitter på Apple-TV, Xbox One og Amazon Fire TV. Gjennom Twitter-appen kan du nå se sportsarrangement og annet live-innhold. Du trenger ikke Twitter-konto for å se innholdet gjennom appen.

…og slipper egen Alexa-app. Om du er oppsatt med en Amazon Echo, kan du nå be Alexa lese opp tweets.

Bare 32 prosent har tillit til media i USA. Gallups årlige undersøkelse viser at tilliten til mediebedriftene har falt med åtte prosent siden 2015. Spesielt skeptiske er republikanerne, hvor bare 14 prosent sier de stoler på mediehusene.

WhatsApp kopierer Snapchat. Den Facebook-eide meldingsappen åpner for at brukere skal kunne tegne og skrive på bilder samt bruke de samme emoji-ene som på Snapchat. WhatsApp er verdens største meldingsapp med over én milliard brukere.

Inviterer Mark Zuckerberg til debatt. Kulturminister Linda Hofstad Helleland og styreleder i Norsk Redaktørforening, Harald Stanghelle, inviterer Facebook-sjef Mark Zuckerberg til debatt om redaktøransvar og ytringsfrihet.

…og danske politikere vil ha EU på banen. Målet er å tvinge Facebook til mer åpenhet om retningslinjene og praksis for håndhevelse av disse.

20 prosent av alle søk på Google er nå stemmebaserte. Bruk av ord som «nær meg» og «lokasjon» har doblet seg det siste året. 76 prosent av folk som søker med stemmen oppsøker butikken de leter etter i løpet av dagen.

…og 48 prosent av nordmenn har handlet med mobilen de tre siste månedene. E-handelen vil øke med 16 prosent i år og runde 90 milliarder kroner. Det viser rapporten «Norsk e-handel» (gratis, men krever registering).

Snapchat får ukentlig fotball-show. TV-showet blir laget av nettverket Copa90 og sportssiden Bleacher Report.

Ny rapport fra Datatilsynet. Rapporten «Sporing i det offentlige rom» (PDF, 19 sider) beskriver de vanligste sporingsteknologiene, hvordan de fungerer samt konsekvensene for personvernet.

Adblock Plus åpner for annonsesalg. Adblock Plus vil vise akseptable annonser til brukerne sine. De lanserer nå Acceptable Ads Platform, og får hjelp av Google og AppNexus for å hjelpe med å selge annonser gjennom den nye plattformen. Her kan du se hva som er akseptable annonser.

YouTube lanserer YouTube Community. Den nye tjenesten skal gjøre det enklere for innholdsprodusenter å kommunisere med seere gjennom tekst, GIF-er og bilder. Community-delen finner du som et eget valg i YouTube-appen.

…og lanserer YouTube Player for Publishers. Spilleren er utviklet av en rekke europeiske mediehus i samarbeid med Google, og skal gi seerne en bedre brukeropplevelse uavhengig av plattform.

…og er den mest brukte musikktjenesten i verden. Ifølge rapporten «Music Consumer Insight Report 2016» (PDF, 20 sider) benytter 82 prosent av YouTubes brukere tjenesten til å høre musikk.

92 prosent ønsker endring i videoannonsering. Det viser en undersøkelse blant 4.000 forbrukere i Storbritannia, Frankrike og Tyskland. 67 prosent sier de har forlatt videoinnhold uten å se det på grunn av annonser. 74 prosent har lastet ned, eller vurderer å laste ned, adblock på grunn av videoannonser.

Google slipper Cardboard Camera til iOS. Appen gjør det enklere å ta sømløse 360-gradersbilder for å se i Google Cardboard, på telefonen – eller poste 360-bilder til Facebook.

Og så var det ukens kuttsaker, da. Aftenposten skal kutte 40 stillinger (hver femte journalist). Adresseavisen skal kutte mellom 15-20 årsverk innen 2017. Polaris Media må kutte opp mot 200 årsverk innen 2020. Sunnmørsposten skal kutte kostnadene med 21 millioner kroner. The Guardian skal si opp 30 prosent av de ansatte i USA.

…og det vil komme flere kutt – mange flere. Medieøkonom Erik Wilberg ved Handelshøyskolen BI mener kuttene vi nå ser i norsk mediebransje bare er en forsmak på de radikale grepene som vil tvinge seg frem i medielandskapet.

Også verdt å lese:

NxtMedia.no © 2018 | Design og utvikling av Adresseavisen Medielab. Logg inn