Søndag 21. januar 2018

Sprengte Facebooks første satellitt

SpaceX sprengte Facebooks første satellitt, Instagram lar deg zoome og passerer 100 millioner brukere av Instagram Stories. Her er ukens viktigste nyheter om sosiale medier og mediebransjen.

Google tester direkte-nyheter i søkeresultatene. Utvalgte mediebedrifter får nå umiddelbart opp nyhetene sine på resultatsidene til Google. Nyhetene vises i en egen nyhetskarusell (Search live coverage carousel), og må være relaterte til søket. Tjenesten skal gjøre det enda lettere å finne oppdaterte nyheter om hendelser og sportsresultat.

Tøff uke for Facebook. Torsdag sprengte SpaceX Facebooks første satellitt under en rakett-test. Den skulle være startskuddet for arbeidet med global nett-tilgang – ehhh, altså Facebook-tilgang. Prislappen på satellitten var på 792 millioner kroner.

…og får gjennomgå etter algoritme-rot: Facebook har fått mye kritikk etter at algoritmene løftet frem falske nyheter i USA, og lot dem trende i åtte timer. Hendelsen skjedde bare tre dager etter at trend-moderatorene fikk sparken og ble erstattet av algoritmer.

…og mediene som skrev om de falske nyhetene på Facebook hjalp med å spre dem. Her er en enkel oppskrift på hvordan du kan lenke til falske nyheter (eller din argeste konkurrent), uten å gi dem drahjelp fra søkemotorene.

…og Washington Post ser nyhetene gjennom Facebook-algoritmene. Nå kan du abonnere på en daglig e-post fra Washington Post som oppsummerer de viktigste nyhetene – plukket ut av Facebooks algoritmer.

Samtidig bedyrer Mark Zuckerberg at Facebook ikke er en mediebedrift. Han har ikke engang planer om at Facebook skal bli det. Men det er en sannhet med modifikasjoner: Recode har her samlet bevis på det motsatte, Business Insider mener det er hevet over enhver tvil at Facebook er en mediebedrift, og Fortune mener det er på tide at Facebook-sjefen innser det selv.

Instagram lar deg endelig zoome inn på bilder og videoer. Foreløpig er tjenesten kun rullet ut til iOS, mens Android-brukere må vente «noen få uker» før de får zoome.

…og foreløpig har Instagram Stories ingen effekt på Snapchat-bruken. Over 100 millioner mennesker bruker nå Instagram Stories. Det er én tredjedel av Instagrams daglige brukere. Bruken av Snapchat har ikke sunket siden lanseringen av Instagram Stories.

…og om du bruker Instagram Stories til markedsføring bør du lese denne: «Instagram Stories: Five Things Marketers Need to Know».

Twitter jobber med ordfilter. Hver bruker skal kunne slå på filteret, som dermed filtrerer bort meldinger med upassende innhold.

Drammen kommune bygger opp egen redaksjon. Nå søker de etter en redaksjonssjef som skal «jakte på de gode historiene». Det har ikke gått upåvaktet hen, og politisk redaktør i Drammens Tidende, Karianne Braathen, mener planene «gir assosiasjoner til koselig, lokal propaganda».

Mediebransjens største utfordring er IKKE fallende inntekter. I det siste innlegget på Helt Digital kan du lese hvorfor fallende tillit er mye mer alvorlig for bransjen. Og redaksjonene har selv skylden.

Danmarks statsminister gikk live på Facebook dagen før pressekonferanse. Statsministeren valgte å presentere hovedpunktene i regjeringens økonomiske planer frem mot 2025 direkte på sin Facebook-side. Sendingen har så langt 168.000 visninger. Flere mediefolk reagerer kraftig på at statsministeren setter journalistene ut av spill ved å presentere planene på Facebook Live kvelden før regjeringens pressekonferanse.

…og MediaPuls snakker om hva som skjer når alle blir sine egne mediehus. Om du ikke allerede abonnerer på podkasten i iTunes eller følger den på SoundCloud, er dagen i dag det perfekte tidspunkt.

Amedia, Schibsted og Polaris Media drøfter allianse mot Google og Facebook. Polaris Media og Schibsted er allerede klare for å samarbeide, mens Amedia ikke er helt overbevist. De vurderer å bruke Googles programmatiske plattform – ikke Schibsteds AppNexus. Amedia varsler en beslutning i løpet av 2016.

Antall visninger på YouTube Live har økt med 80 prosent det siste året. Samtidig har antallet direktesendinger økt med 130 prosent, skriver Financial Times. Antall nye annonsører på YouTube har økt med 30 prosent hittil i år, mens utbetalingene til innholdsprodusentene har økt med 50 prosent.

Facebook Messenger lanserer Instant Video. Nå kan du starte en video uten lyd mens du chatter i Messenger, slik at du kan vise noe med levende bilder, uten å måtte starte en egen videosamtale.

Vox Media lanseres internasjonalt. Stadig flere amerikanske mediekonsern ser ut av landet for å vokse. Sist ut i rekken er Vox Media, som nå har ansatt en internasjonal sjef. Vox Media har over 300 digitale publikasjoner – blant de mest kjente er SB Nation, The Verge, Recode og Polygon.

…og New York Times’ spanske utgave er lansert. The New York Times en Español har kontor i Mexico City og vil oversette mellom 10 og 15 nyhetsartikler daglig i tillegg til å lage eget innhold.

…og Huffington Post gjør akkurat det samme. HuffPost Mexico ble denne uken Huffington Posts 16. internasjonale utgave.

…mens Dagsavisen satser i – wait for it – Østfold. Dagsavisen Østfold vil komme ut på papir, og ha lokale nettsteder i Fredrikstad, Moss, Sarpsborg og Halden. Dagsavisens innhold vil dominere avisen, men det blir lokale sider for de ulike utgavene.

Desillusjonerte journaliststudenter. Like sikkert som studiestarten kommer hver høst, er det at journaliststudentene mister motet – og at noen føler seg forpliktet til å skrive et forsvarsbrev for mediebransjen. I fjor skrev Helt Digital innlegget «Kjære journaliststudent», og i år rykker Ingeborg Volan, Geir Terje Ruud, Audhild Gregoriusdotter Rotevatn og Chul Christian Aamodt ut med innlegget «Nei, journalistikken er ikke i ferd med å dø».

Regjeringen ber mediemangfoldsutvalget hasteutrede ny støtteordning. Målet er å få en rask avklaring på TV2s rolle som allmennkringkaster. TV2 valgte ikke å søke på en ny tv-avtale da fristen gikk ut i august.

Sven Egil Omdal fillerister Nettavisen i kommentar. Nettavisen fant det for godt å telle opp antall utenlandske navn som sto tiltalt i Oslo tingrett «en tilfeldig uke», og presentere «funnene» som en nyhet. «Vi må tørre å ta debatten om hva i huleste Nettavisen driver med», skriver Omdal. Nettavisen medgir at utvalget er «nokså tynt», men påpeker at «fakta har aldri skadet noen, heller ikke om de er ufullstendige«.

Flere kutt-varsel den siste uken. Sunnmørsposten må kutte minst ti stillinger, NTB må kutte kostnadene med 10 millioner kroner i 2017, mens NRK skal kutte 20 årsverk i produksjonsavdelingen.

…og NRK nedbemanner i Øst-Finnmark. For to år siden var det 18 NRK-ansatte i Vadsø. Snart kan det være bare tre igjen.

…og tre av fire medie-topper tror inntektene vil fortsette å falle. Det viser en undersøkelse Capgemini Consulting har gjennomført for Mediebedriftenes Landsforening. Totalt har undersøkelsene fått svar fra 234 mediehusledere fordelt på 103 mediebedrifter.

Også verdt å lese:

NxtMedia.no © 2018 | Design og utvikling av Adresseavisen Medielab. Logg inn