Søndag 21. januar 2018

Twitter-salg og Snapchat-briller

Twitter nærmer seg salg og TV2 kutter seg fremover. Her er ukens viktigste nyheter om sosiale medier og mediebransjen.

TV2 kutter ytterligere 113 årsverk. Totalt har mediehuset varslet kutt av 177 årsverk i år – eller om lag 20 prosent av arbeidsstokken. TV2 varsler samtidig at fokuset i større grad skal rettes mot TV2 Sumo – mediehusets strømme-tilbud. Kuttene kommer i forbindelse med strategiplanen «TV2 i 2020». Du leser mer om kuttene hos Medier24, Journalisten og Kampanje.

Twitter-salg sannsynlig i løpet av 30 til 45 dager. Den siste uken har spekulasjonene gått høyt om Twitter selges – og hvem som er aktuelle kjøpere. Ifølge CNBC-kilder vil et salg skje i løpet av 30-45 dager. Microsoft, Walt Disney, Salesforce og Google er blant de mange aktuelle kjøperne. Her oppsummerer Time hvorfor Twitter endelig kan bli solgt. Twitters børsverdi er rundt 160 milliarder kroner.

Legger ned papiravisen – satser alt digitalt. Det amerikanske mediehuset The Pittsburgh Tribune-Review kutter papirutgaven fra 30. november og sier opp 106 ansatte. Mediehuset satser nå alle ressursene på digitale plattformer (triblive.com). Storebror Pittsburgh Post-Gazette (post-gazette.com) er nå den eneste daglige papiravisen i Pittsburgh (305.000 innb).

Googles nye meldingsapp vil floppe. Les hvorfor Google Allo er den viktigste appen du ikke kommer til å bruke (og hvordan Schibsted rir ut på en slagmark «fiendene» er i ferd med å forlate).

Faktasjekket direkte under presidentdebatten. Faktasjekkerne er virkelig i vinden i USA. Under mandagens presidentdebatt var over 20 faktasjekkere på jobb for National Public Radio (NPR). De sjekket faktaene fortløpende under debatten og publiserte umiddelbart resultatene. Resultatet for NPR ble brukerrekord med mer enn 6 millioner brukere (70 prosent fra mobil), og 22 prosent av dem fulgte faktasjekken gjennom hele debatten.

Snapchat endrer navn – og lanserer briller med innebygd kamera. Dette er det første fysiske produktet som slippes fra Snap Inc., som er det nye navnet på selskapet bak appen Snapchat. Selskapet definerer seg som et kamera-selskap, og brillene er det første skrittet Snapchat tar for å frigjøre seg fra mobiltelefonene.

…og har 60+ millioner daglige brukere i USA og Canada. Det er én tredjedel av Facebooks daglige brukere i samme region.

…og TV2 og Nettavisen sier nei takk til Snapchat-samarbeid. Mediehusene ønsker ikke å bli nyhetsleverandør til Snapchat-tjenesten Discover, og kritiserer forretningsmodellen.

Snaplytics lanserer analyseplattform for Snapchat. Tjenesten skal tilby innsikt for bedrifter, og tilbyr en egen ‘influencer tracking platform’.

Amedias 5 råd for å øke antallet digitale abonnenter: Ifølge Medier24 anbefaler Amedia sine redaksjoner å (1) unngå å lage saker på rene politikerutspill, (2) prioritere hardere på kultursaker, som nesten ikke leses, (3) unngå arkivfoto, ta heller ferske bilder, (4) ikke fokuser på systemet, vinkle heller på mennesker og konsekvenser og (5) fokuser på person, og lag caser fra nærområdet.

Ny rapport: 30 prosent av trafikken fra Facebook. The International News Media Association (INMA) slapp tirsdag en rapport med tittelen «The Facebook-Media Relationship Status: It’s Complicated». Blant hovedfunnene i rapporten er at Facebook står for om lag 30 prosent av trafikken til de største mediehusene i Europa og USA. Rapporten koster $695, men du kan lese de viktigste punktene gratis hos Nieman Lab.

…og 4 millioner annonsører på Facebook. 20 prosent av dem har publisert en videoannonse den siste måneden. Facebook gir også Facebook Canvas Ads et løft, med nye maler og virkemidler (deriblant 360-videoer).

Svensker og dansker mest skeptiske til reklame i sosiale medier. En internasjonal undersøkelse fra Kantar TNS viser at 57 prosent av danskene og svenskene ‘aktivt unngår’ reklame i sosiale medier. Snittet i undersøkelsen, som ikke omfatter Norge, var 26 prosent.

Facebook at Work åpnes trolig for alle i oktober. Flere mediehus rapporterer at det vil bli et lanseringsarrangement i regi av Facebook i London mandag 10. oktober.

Tilbyr journalistikk i mobilabonnement. Telia Danmark gir mobilabonnentene muligheten til å velge journalistikk fra nettavisen Zetland inkludert i abonnementet. «Godt kvalitetsinnhold skaper tilfredse og lojale mobilkunder», sier Telia-sjef Christoph Nørgaard, som ikke utelukker flere lignende samarbeid.

Går sammen om ny digital markedsplass. 27 store mediebedrifter lanserte denne uken TrustX – en ny automatisert markedsplass for digitale annonser. Målet er å bekjempe falske visninger av annonser (adfraud), og vise den reelle kostnaden ved kampanjer. Med på laget er (blant andre) ESPN, NBC Universal, ABC, News Corp, Financial Times, Time Inc., Fox News og The Washington Post.

Tyskland krever at Facebook stopper innsamling av brukerdata gjennom WhatsApp. I august endret WhatsApp personvern-innstillingene, og begynte å sende brukerdata til eieren Facebook. Det likte det tyske datatilsynet dårlig, og nå krever de at all data om de 35 millioner tyske brukerne blir slettet. WhatsApp er verdens største meldingsapp med over én milliard brukere.

Business Insider tester metermodell. Utvalgte lesere får i en testperiode kun lese 10 gratis artikler i måneden før de må bli abonnent (kremt… eller slå på privat nettlesing). Business Insider ble i fjor kjøpt av det tyske mediekonsernet Axel Springer, og vil ta 8 kroner for første måned. Deretter vil abonnementet koste 80 kroner i måneden.

PFU behandlet Fru Hjort-saken. Tidligere journalist, Mina Ghabel Lunde, klagde 10 ulike mediehus inn for PFU – for det hun mente var brudd på 13 forskjellige punkt i Vær Varsomplakaten. Det endte med at PFU fant at to av mediehusene hadde vært for konstaterende i at Ghabel Lunde var alene om den anonyme twitterkontoen Fru Hjort. Ytterligere tre mediehus gikk for langt i titlene.’

…og saken diskuteres også i MediaPuls. I tillegg ser MediaPuls på hvordan teknologi kommer til å endre mediebransjen – og alle andre bransjer som jobber med medier.

Nå kan du kjøpe deg bedre plassering hos Tinder. Sjekke-appen lanserer Tinder Boost, som lar brukerne kjøpe seg frem i køen. Så vet du det, altså.

Huffington Post lager nyhetssending og komedie-serie i VR. Det er Huffington Posts RYOT Studios som skal produsere programmene «The Big Picture: News in Virtual Reality» og komiserien «Virtually Mike and Nora». Programmene blir sendt eksklusivt på strømmetjenesten Hulu.

Mot oppsigelser i Aftenposten. Mediehuset må nedbemanne med 40 ansatte, men kun 19 personer har søkt om sluttpakke eller AFP. Fristen gikk ut torsdag, men er nå utsatt i én uke.

…og Schibsted kutter i Bergen. Det er Schibsted-selskapet AS Lokalavisene som kutter seks ansatte i produksjonsavdelingen og sju i salgsavdelingen. AS Lokalavisene produserer annonser for Schibsted-eide Askøyværingen, Bygdanytt, Strilen og Vestnytt.

…og Schibsted varsler «tre-fire år med kostnadskutt i mediehusene». Det er sjefen i Schibsted Sverige, Raoul Grüntal, som varsler at mediehusene i Norge og Sverige står foran flere kutt de nærmeste årene.

Daily Mail-eier kutter 400 stillinger. De omfattende kuttene fra DMGT skal ikke ramme redaksjonene. Totalt har DMGT 10.000 ansatte.

Også verdt å lese:

NxtMedia.no © 2018 | Design og utvikling av Adresseavisen Medielab. Logg inn