Søndag 22. april 2018

Elin og Merete i USA

Fredag 18.oktober

Merete og Elin Sofie kobler av etter en lang konferansedag

Merete og Elin Sofie kobler av etter en lang konferansedag

ONAs andre dag skulle bli dagen for rockestjerner. To mediekjendiser hadde tatt veien til Atlanta.

Først ute var Amy Webb, en av USAs mest kjente medieanalytikere. Hun er en ofte brukt gjest i kjente amerikanske TV-show. Der snakker hun om medietrender folkelig og engasjerende. Og når hun i tillegg har skrevet bøker om nettsjekking og selv funnet sin mann der og villig deler privatlivet på sosiale medier, så skjønner vi kjendisstatusen. Her på ONA ga hun oss neste års mest fremtredende medietrender på det teknojournalistiske området. Spennende og engasjerende og litt science fiction.

Webb mener nettdebattene er klare for et mer kritisk lys. I dag blir debattene mer og mer usaklige og har liten verdi. Kanskje er debattfora tilpasset dine twitter/facebookvenner med samme interesse mer interessant?

Hun mener 2014 er året hvor journalister må kunne teknologi og tenke utenfor boksen når det gjelder publisering » You must invent new storytypes- totally new ways of publishing information». Vi applauderer!!

Få et lite innblikk i foredraget her: http://www.slideshare.net/webbmedia/amy-webbs-10-tech-trends-presentation-from-ona

Den virkelige store stjernen var Nate Silver. Han ble til og med innannonsert som rockestjerne framfor en stappfull konferansesal.

Han har fått USAs fremste journalispriser og har vært på Times liste over de 100 mest innflytelsesrike personer i verden. Og det han gjør er å lage viktig journalistikk ut av statistikk. Mest kjent for den journalisten som klarte å forutse resultatet av det amerikanske presidentvalget mest eksakt.

Hans hovedbudskap er at statistikk handler om alt annet enn tall  må settes inn i en sammenheng. Journalister må stille de samme spørsmålene til statistikk som til andre kilder. Han driver i dag den prisbelønte politiske nettsiden FiveThirtyEight.com

Breaking news er et tema som går igjen på konferansen. I dag var det Hartford Courent som fortalte  om bruken av sosiale medier under skolemassakren ved Sandy Hook i fjor. De brukte sosiale medier aktivt i samspill med nettet . Dette er en dekning de har fått nasjonale priser for. Interessant for oss var å høre at de aldri gjengir twittermeldiger fra politiet uten å telefonsjekke dem. Interessant for oss i Trøndelag ettersom vi nå ser at politiet mer og mer henviser media til sin twitterkonto.

Elin Sofie har fått flere tips om og hvordan man lager gratis innhold på nettet. Det viktigste budskapet der er rett og slett og prøve (og feile). Og lære av andre bransjer – ta av skyggelappene og la det stå til. Sjekk disse: zeega.com, visual.ly og knightlab.com

Så var det bare å lene seg tilbake og nyte fotokunst når Keith Jenkins og Sarah Leen fra National Geographic viste hvordan dette tradisjonsrike bildebladet nå også satser på nett og mobil. Nydelig fotokunst og stor historieforetelling på nye plattformer.

En flott digital dag. Følg oss videre på #NxtONA på twitter.

NxtMedia.no © 2018 | Design og utvikling av Adresseavisen Medielab. Logg inn