Søndag 21. januar 2018

Orkdaling i New York hjelper oppstartsbedrifter

      Mer enn 40 norske selskaper har vært innom Innovasjon Norges entreprenørprogrammer på USAs østkyst. Vi tar gjerne imot flere for å hjelpe dem mot det store, amerikanske markedet, sier Martin Fossum ved det norske generalkonsulatet i New York.  Han er motoren i de fire programmene Innovasjon Norge driver i New York for å hjelpe fram dem som vil satse stort, kanskje større enn de tror.

screen-shot-2016-09-14-at-3-41-16-pm

I går ledet han Innovation Day i New York, med mer enn 70 deltakere til stede, for å vise eksempler på start-ups og gi gode råd. Begivenheten var også første post på programmet for en norsk mediedelegasjon på 19 deltakere, som skal besøke oppstartsmiljøer og etablerte bedrifter for å lære mer om innovasjon.

Studieturen arrangeres av NxtMedia og MBL (Mediebedriftenes Landsforening). Med på turen er norske medieledere samt deltakere fra NTNU.

Blant rådgiverne på innledningsmøtet var Are Traasdahl, orkdalingen som nylig solgte sitt Tapad til Telenor med milliardgevinst. Han har nettopp invitert flere norske oppstartsbedrifter til å jobbe ut fra hans kontorlandskap.

– Da jeg startet for 16 år siden, fantes ikke slik støtte. Jeg kan yte hjelp med å finne kunder. Med mine 200 ansatte har vi mange relasjoner vi kan utnytte. Dessuten bidrar Tapad med å finne investorer og gir ledetråder til hvem de skal oppsøke. Og ikke minst bistår vi med kommunikasjon og markedsføring. I USA må du selge deg inn og kommunisere godt, sier Are Traasdahl.

Are Traasdahls utviklingsmiljø midt på Manhattan står på besøksprogrammet for den norske gruppen. Vi vil bringe en rapport derfra senere.

NxtMedia.no © 2018 | Design og utvikling av Adresseavisen Medielab. Logg inn