Søndag 21. januar 2018

Supergründeren tror på VR og AI

screen-shot-2016-09-14-at-4-00-19-pm

– Jeg tror på Virtual Reality og Artificial Intelligence som fremtidige forretningsområder. 

Supergründer Are Traasdahl i Tapad var klokkeklar da han tok imot 18 norske mediefolk i sine lokaler på Manhattan, New York i går. Orkdalingen gav sin oppskrift på å lykkes fremover til deltakerne på studieturen arrangert av NxtMedias partner MBL.

Are, som startet sin karrière som journalist i Adresseavisen, ble milliardær da Telenor kjøpte hans selskap i fjor. Tapad lager løsninger som identifiserer brukere på tvers av forskjellige skjermer som mobil, laptop, tablets og TV.

I høst har han invitert fem norske oppstartsselskaper til å arbeide i hans lab på Madison Avenue, og han vil hjelpe flere som vil prøve seg i det amerikanske markedet. Han skal samarbeide med MBL om å rekruttere selskaper med potensiell medie-relevans til utviklingslaben han har satt opp i Tapad-lokalene.

– VR løser mange utfordringer. Det vil få veldig stor betydning for blant annet utdannelse og opplæring, og vil slå inn for fullt i mange bransjer, sier Traasdahl.

– Det vil lykkes på grunn av all trafikken vi genererer! Tenk på bilen. Bilen var svaret på mange utfordringer, men nå erfarer vi alle at vi aldri vil kunne bygge oss ut av trafikktettheten. Vi bruker enorme mengder tid på å kjøre, og det blir bare tettere og tettere. Vi må finne andre løsninger for opplevelser, og VR gir oss slike muligheter uten av vi trenger å bevege oss. Opplevelsene kommer til oss, rett og slett, fortsetter Traasdahl.

Han vil gi de selskapene han hjelper tilgang til sitt nettverk og benytte sitt eget mantra for å vokse seg stor:

– Kravene vi stilte oss selv, var at utfordringen vi skulle løse, måtte kunne skalere til 1 milliard i omsetning. Problemet måtte være så stort. For det andre måtte løsningen være mulig å beskytte mot konkurrenter. I vårt tilfelle var det kombinasjonen av valgt teknologi, kundemasse og de store akselrerende datamengdene som gav oss forspranget vi trengte, samt beskyttet oss. For det tredje måtte løsningen gi profitt og levere på en bunnlinje.

Norske selskaper er ofte meget dyktige, men Norge mangler kapital som er risikovillig nok til at de som etablerer noe nytt, vokser seg ut av å være 10-20 ansatte og skaffer seg flere enn de første hundre kundene. Her i USA finnes det mange slike finansieringsmuligheter, og derfor kan det være interessant å komme hit, sier Are Traasdahl.

NxtMedia.no © 2018 | Design og utvikling av Adresseavisen Medielab. Logg inn