Tirsdag 25. juli 2017

Lanserte beta-test under NxtMedia-Preview

23. august gikk Trondheim Playground av stabelen for andre året på rad. Trondheim Playground er en teknologi, innovasjon og kreativitetsfestival, med mål å vise frem alt som rører seg i teknologihovedstaden til det utrente øyet. NxtMedia hadde derfor en naturlig plass i kalenderen, sammen med 50 andre arrangementer og over 10 000 besøkende.

NxtMedia Preview presenterte to spennende medie- & innovasjonscaser i lokalene til Adresseavisen. Les videre for bilder og omtale i sosiale medier av arrangementet. 30 deltakere lyttet spent da Borgar Ljosland fortalte historien bak ParrotPlayTV og prosjektet Trondheim:Only.

Borgar Ljosland presenterer ParrotPlay TV og Trondheim:Only

ParrotPlay er en nettleser skreddersydd for strømming av film, TV-Serier, Live-TV og klipp slik at du kan søke, få anbefalinger og starte avspillinger for alle de strømmetjenestene du abonnerer på i ett brukergrensesnitt. Den gjør rett og slett strømmeopplevelsen sømløs. Borgar kunne fortelle oss at allerede nå er beta-versjonen mulig å laste ned. Alle tilbakemeldinger er velkommen for at denne tjenesten skal bli så god som mulig.
– Det forventes at “streaming” vil overgå lineær TV titting allerede før 2020. Samtidig så ser vi at jo fler strømmetjenester folk abonnerer på, dess dårligere blir den totale brukeropplevelsen da man må forholde seg til mange forskjellige brukergrensesnitt, innlogginger osv. ParrotPlay er en browser som samler alt på et sted, og på toppen av dette så bygger vi merverdi som søk, anbefalinger og etterhvert flere spennende ting som brukerene etterspør, forteller Ljosland.

Trykk på bildet for å komme til ParrotPlay’s Facebook og følge eventyret videre:

Trondheim:Only jobber for å styrke innovasjonskulturen i Trondheimsregionen ved å koble produkter og tjenester i grytidlig kommersialiseringsfase med entusiastiske medborgere.ParrotPlay har tatt initiativ sammen med Work-Work for å fremme dette som et prosjekt da sluttbrukerfokuserte tidligfaseselskaper trenger engasjerte brukere mer enn noe annet for å gå fra beta til ferdig kommersielt produkt. Kun i Trondheim, for Trondheimsprosjekter. Mer om prosjektet her.

– Trondheim, med NTNU, høgskoler og alle sine studenter, den engasjerte kommunen og Trondheimsregionen, en særdeles aktiv Næringsforening med et Fagråd for Kommersialisering av Teknologi, Adressa, Sparebank1, Technoport, NxtMedia og et blomstrene innovasjonsmiljø i Midtbyen rundt Work-Work og DiGS har alle muligheter til å engasjere hele befolkningen i å støtte lokale oppstartsselskaper. Vi tror at ParrotPlay kan bli et stort globalt merkenavn for digital underholdning, noe som Trondheim kan være stolt av. For å få til dette, trenger vi lokalt engasjement og entusiastiske brukere, og det tror vi at Trondheim:Only kan gi oss. Om vi lykkes med ParrotPlay gjennom Trondheim:Only har vi lagt et grunnlag som også kan gi andre oppstartsselskaper fra Trondheim en “unfair advantage”, sier Borgar Ljosland.

Neste taler ut var Hilde Gudvangen. Hun jobber med fremtidens nyheter, der journalisten er meg og deg. Appen heter Muml og er en nyhetsvarslingstjeneste der du varsler folk i nærheten om hva som skjer i sanntid. Ideen dukket opp da Hilde var utstasjonert i Sør-Øst Asia, og jobbet for et selskap som utviklet lokasjonsbasert krisevarsling på mobil.

– Flere av mine potensielle kunder i Malaysia og Singapore fortalte meg hva de egentlig ville ha. Og det var en community-basert nyhetstjeneste. De var ikke bare opptatt av kriser og katastrofer, de ville også vite om positive hendelser der de er, og hvor det er liv og røre akkurat nå, forteller Hilde Gudvangen.

Hilde Gudvangen fra Muml

– I denne delen av verden er folk vant til å bruke trafikkmeldings-appen Waze for å varsle bilister rundt seg om ting de bør være obs på. Hvorfor lager dere ikke Waze for nyheter? var et spørsmål vi fikk flere ganger.

Det var starten på det som nå er appen Muml. Hilde beta-lanserte denne under Trondheim Playground Week og lærte mye om sitt eget produkt.
– Vi er i tidlig fase, og akkurat nå er vi helt avhengig av å få med oss brukerne for å utvikle et bra produkt. De entusiastiske nerdene finner vi nettopp her på Trondheim playground. I løpet av uka har vi samlet inn utrolig mye tilbakemeldinger, og fått ideer vi aldri kunne kommet på selv.

 

NxtMedia.no © 2017 | Design og utvikling av Adresseavisen Medielab. Logg inn